fbpx

Czy uczenie się czasowników nieregularnych na pamięć ma sens?

Czy Wasi uczniowie lubią uczyć się czasowników nieregularnych?

Czy Wasi uczniowie uważają, że bardzo łatwo je zapamiętać?

Czy Ty nauczycielu lubisz uczyć nieregularnych?

Czy w ogóle uczysz nieregularnych czy raczej prosisz uczniów, żeby sami się nauczyli i “zdawali” partiami?

Czy uczenie się tych czasowników bez kontekstu ma sens?

Czy podział alfabetyczny to dobry podział?

Jeśli na wszystkie (lub większość) pytań padła z Twojej strony odpowiedź NIE – ten wpis jest dla Ciebie!

Zbuduj system!

Czasowniki nieregularne nigdy nie były moim ulubionym tematem. Przyznaję też, że etap “na kolejna lekcję proszę się nauczyć czasowników zaczynających się na b,c,d” też przechodziłam i szczęśliwie mam go już za sobą. Dlaczego? Fakt, fajnie jest mieć alfabetyczny spis z tyłu książki lub zeszytu, żeby szybko odnaleźć słowo, które jest nam potrzebne, ale w zapamiętywaniu (moim zdaniem) nie za bardzo on pomaga. Postanowiłam więc zbudować system, dość oczywisty bo oparty na grupowaniu nieregularnych na zasadzie podobieństwa. Dodałam do tego kolory (każda reguła ma inny kolor), przykłady i użycie w zdaniach, stworzyłam szansę do wielokrotnego używania czasowników i tak oto powstała technika 7 kroków, którą chcę się z Wami dziś podzielić. To co, zaczynamy?

KROK 1

Wyświetlam planszę z czasownikami, sprawdzam czy uczniowie znają ich znaczenie i/lub/być może formy przeszłe. Na tym etapie nie tłumaczę ich na polski i nie podaję form przeszłych, upewniam się, że uczniowie potrafią je wymówić.

KROK 2

Wyświetlam planszę z formami przeszłymi. Zadaniem uczniów jest zauważenie pewnej reguły i regularności, ćwiczymy wymowę, wciąż nie podaję tłumaczenia na język polski.s

KROK 3

Ilustruję znaczeni słów za pomocą grafik, uczniowie próbują zgadywać znaczenie słów, układać z nimi zdania, jeśli jest potrzeba tłumaczę czasowniki na język polski.

KROK 4

Pokazuję zdania z użyciem czasowników, wspólnie je analizujemy, szukamy innych kontekstów, np. że make nie tylko łączy się z nazwami dań, ale możemy również powiedzieć make a bed itd. 

KROK 5

Pokazuję planszę z „wykreskowanymi” miejscami, uczniowie mają okazję się “sprawdzić”  – sprawdzamy czy zapamiętali formy przeszłe, ich pisownię oraz wymowę. 

KROK 6

Pracujemy z mini flashcards. Tutaj opcji jest sporo. Karty można wykorzystać do ułożenia planszy do kółko-krzyżyk albo three in a row. Możecie skorzystać  z angels, bombs and guns (które o dziwno sprawdza się nie tylko na zajęciach z maluchami) albo rozłożyć karty na biurku i coś pod nimi schować (TU znajdziecie instrukcję jak to zrobić). Aktywności, które stosuję, gdy wprowadzam tylko formy przeszłe czasowników też znajdą tutaj zastosowanie (a przeczytasz o nich TU). Dzisiaj chcę się z Wami podzielić jeszcze jedną. Potrzebne są oczywiście mini flashcards oraz kolorowe guziczki – jeśli nie mam ich akurat pod ręką to gniotę kolorowe karteczki, a powstałe papierowe kuleczki też się nadają. Uczniowie otrzymują ode mnie zestaw mini flashcards i guziczki. Ich zadaniem jest położenie dowolnego guzika na dowolnym obrazku, tak aby każdy obrazek miał jakiś guzik.

Dopiero potem uczniowie dowiadują się, co oznacza każdy z kolorów. Tutaj wybrałam charakterystyczne określenia dla czasów Past Simple i Present Perfect. Zadaniem uczniów jest układanie zdań tak, aby zawrzeć słowo oznaczone kolorowym guziczkiem. 

Online też się da! W prezentacji genially przygotowałam sobie aż 5 możliwości: tic-tac-toe, choose 5, what’s missing, say and colour (można malować korzystając bezpośrednio z funkcji wbudowanej w genially) oraz gry planszowe do czasu Past Simple i Present Perfect.

Nawet jeśli nie pracujecie online, to gorąco Was namawiam, żeby kolekcjonować takie gry i inne aktywności konwersacyjne właśnie w genially albo prezentacjach google. To idealny sposób na szybkie powtórki, szczególnie wtedy gdy gdzieś zapodzieją się Wam flashcards albo zapomnicie ich spakować 🙂 

KROK 7

Utrwalam czasowniki za pomocą speaking cards, uczniowie tworzą cztery zdania z każdym czasownikiem z uwzględnieniem słowa z karteczki. Te słowo są różne, ale zawsze dwa z nich pokazują inny kontekst użycia danego czasownika a dwa mają naprowadzić ucznia na użycie konkretnego czasu gramatycznego. Weźmy np. słowo TELL. Mamy tutaj “secret” i “joke”, ale również “yet” i “often” – uczniowie musza się więc zorientować, że trzeba zastosować Present Perfect oraz czas teraźniejszy.

Jeśli masz ochotę przetestować technikę 7 kroków, klikając TUTAJ możesz pobrać jeden darmowy zestaw z jedną regułą. Znajdziesz tam plansze, flashcards oraz speaking cards. 

Zestaw IRREGULAR VERBS od dzisiaj dostępny jest w sklepie, zawiera 76 czasowników nieregularnych, sprawdzi się do pracy z czasami przeszłymi oraz Present Perfect. 

I juz na koniec – zachęcajcie Waszych uczniów do użycia kolorów! Pracując z listą nieregularnych, szukajcie reguł i podobieństw – może warto wypróbować “zaliczanie” czasowników nieregularnych według reguły a nie alfabetu?