Przyciemnione rolety. Łagodna, cicha muzyka (może być romantyczna, a co!) słyszalna jest już od wejścia do sali. Uczniowie są lekko onieśmieleni, patrzą na mnie z dziwnym wyrazem twarzy, ale to mnie nie zraża. Rysuję serduszko na tablicy i mówię im, że jest “perfect”. Pytam co dla nich jest “perfect”? Przez chwilę tak sobie gadamy, po czym pytam ich jak wyglądałby ich perfekcyjny dzień. Zwracam uwagę, żeby często używali słowa “perfect”. Następnie przechodzę do powtórki czasowników nieregularnych, wyświetlam je jako puzzle w learningapps (klik!) i proszę o użycie tych czasowników w zdaniu, które zawiera słowo “perfect”. Np. I hit my perfect finger with my perfect hammer. Po użyciu wszystkich czasowników pojawia się grafika, a na niej… świeca!
Mówię wtedy, że dzisiaj będziemy mieli perfekcyjną lekcję, z perfekcyjną muzyką w tle, a w dodatku przy świecach. Wyjmuję zapałki i dwie świeczki. Zapalam pierwszą z nich, uczę form czasownika “light”. Po chwili zapalam drugą świeczkę, a następnie jedną z nich gaszę. Wyświetlam przygotowane wcześniej grafiki ze świecami, pokazuję różnicę między “finished” a “unfinished” action, dodatkowo ilustrując ją tym filmikiem (klik!). I tak właśnie zaczynamy przygodę z czasem Present Perfect.
Petunia&Pablo
Perfect Petunia i Perfect Pablo to bohaterzy tego zestawu. Zaczynamy od opisywania ich życiowych doświadczeń. Uczniowie widzą “timeline” ich życia, zgadują co mogą oznaczać umieszczone na osi grafiki. Wspólnie próbujemy ułożyć takie zdania, żeby pasowały do użycia czasu Present Perfect. Następnie przystępujemy do pracy nad poprawnością, ćwiczymy zdania twierdzące, przeczące i pytające. Muszę jednak zaznaczyć, że zaczynając pracę z Present Perfect moi uczniowie znają już sporo czasowników nieregularnych. Wprowadzałam je na kilka tygodni przed czasem Present Perfect, co tydzień ćwiczyliśmy jedną grupę według tego podziału.
Dobry drilling nie jest zły!
I tak właściwie mija mi pierwsza lekcja o Present Perfect. Dryluję sobie zdania twierdzące, przeczące, pytające i utrwalam trzecią formę nieregularnych. Korzystam z miniflashcards do gier stolikowych oraz gotowych interaktywnych plansz w genially z tego zestawu. Kiedy lekcja się kończy gaszę drugą świeczkę. Bo skoro lekcja się zakończyła, już nie mówimy o niej w Present Perfect.
Helping words czas start!
W różnych podręcznikach i książkach gramatycznych spotkałam się z nazwą “charakterystyczne określenia dla czasu Present Perfect”. Zdecydowanie wolę nazywać je “helping words”, bo ich rola właśnie na tym polega – pomagają zrozumieć kontekst przedstawionych zdań. Prezentacja genially dołączona do Present Perfect prowadzi nauczyciela za rękę. Pierwszy slajd prezentuje nowe określenie, drugi tłumaczy zasadę i daje przykład użycia, a każdy kolejny daje uczniom szansę stworzenia wielu zdań z nowo poznaną strukturą. Dodatkowo, to nie jest zbiór przypadkowych, bezosobowych zdań, starałam się, żeby to Perfect Petunia i Perfect Pablo pojawiali się tam jak najczęściej. Po pracy z planszami uczniowie pracują samodzielnie na kartach pracy.
for & since
Zaczynam od for/since, utrwalając przy tym pojęcie “unifinished past”, które wprowadziłam na pierwszej lekcji z tego czasu. Przy since/for wspomagam się dodatkowo symbolami – kropką (bo since to punktowe wydarzenie) i strzałką dla for. Następnie uczniowie układają zdania o sobie i swoich życiowych doświadczeniach z użyciem wszystkich wyrażeń z planszy.
Niesforny Pancake
Niesforny kot Pancake jest bohaterem zdań z użyciem just. Kotek wyrządza większe i mniejsze szkody, a najlepiej zapamiętanym czasownikiem z prezentowanych tutaj zdań jest “poop” i “pee” 🙂
#metime
Ćwicząc already i yet opowiadamy o tym jak Perfect Petunia organizuje czas dla siebie – jest ziołowa herbatka, masaże, maseczka na twarz, muzyka i kawałek ciasta z bitą śmietaną.
Te same ilustrację wykorzystuję do pytań z użyciem “yet” oraz zdań przeczących z “still”.
EVER
Przechodzimy do zadawania pytań z użyciem ever. Tym razem skupiamy się na obowiązkach i pracach domowych. Ale to nie koniec pytań!
Pytania z ever to cudowny początek zadań konwersacyjnych. Te, które przygotowałam tutaj specjalnie zawierają ilustracje. Lubię zadania na mówienie, które nie wymagają jedynie odczytania pytania i udzielenia odpowiedzi, a dzięki tym maleńkim ikonom ćwiczymy również słownictwo. Często korzystam z tych kart, gdy porównuję czas Present Perfect i Past Simple. Za każdym razem kiedy uczeń udzieli odpowiedzi “Yes, I have.”, w kolejnych zdaniach musi podać szczegóły tego wydarzenia właśnie w Past Simple.
Ever to nie tylko pytania, dlatego w materiałach znajdziecie też zdania z użyciem najwyższego stopnia przymiotników.
NEVER i wakacje na campingu
Never ćwiczymy w zdaniach, które mówią o wakacyjnych doświadczeniach – są tu zdania o podróżowaniu kamperem, łowieniu ryb i spaniu w namiocie.
Lately & recently
W kolejnej części lekcji wprowadzam słowa lately oraz recently, mówiąc o zimowych doświadczeniach.
So far
Jako ostatnie “helping word” wprowadzam so far, a uczniowie ćwiczą to słowo mówiąc o tym co zjedli do tej pory w danym dniu.
Czas na porównanie
Po wprowadzeniu wszystkich charakterystycznych dla Present Perfect słów, przechodzimy do porównania nowego czasu z Past Simple. Tutaj też mamy całą listę pomocnych słów, zaczynamy od poprawnego pogrupowania.
Nie ma na co czekać!
Uczniowie, którzy poznają Present Perfect umieją już całkiem sporo. To jest też moment, kiedy wprowadzam ich w świat ciut trudniejszych zadań – parafraz i częściowych tłumaczeń zdań. Ale żeby nie było im zbyt trudno, parafrazy podzieliłam na kilka podgrup, aby łatwiej było im zauważyć pewne schematy i analogicznie zastosować je w innych zdaniach. Z kolei tłumaczenia w dużej mierze opierają się na zdaniach, które ćwiczyliśmy pracując z czasownikami nieregularnymi z tego pakietu.
Moc utrwalania
Materiały, które przygotowałam zawierają mnóstwo ćwiczeń (dokładny podgląd kart pracy jest w galerii tu), ale to co moim zdaniem jest najbardziej potrzebne podczas lekcji gramatycznych to… mówienie! Oprócz pytań z użyciem “ever”, które pokazywałam powyżej mam jeszcze kilka konwersacyjnych zadań. Pierwsze to zestaw kart, które opisują doświadczenia Petunii i Pablo. Zadaniem uczniów jest użyć wszystkich grafik i określeń na karcie. Drylujemy poprawne użycie naszych “helping words” z potężną dawką utrwalania słownictwa.
Kolejne zadanie to plansza tic tac toe do wielokrotnego użytku. Uczniowie pracują w parach, każdy z nich otrzymuje zestaw guziczków. Uczniowie wybierają temat, np. sport. Kolejno budują zdania z wybranym określeniem czasu na temat wybranego tematu, grając przy tym w kółko krzyżyk, ale zamiast rysowania kółek i krzyżyków, kładą guzik w swoim kolorze. Kiedy skończą opowiadania o sporcie wybierają kolejny temat.
Nie mogło też zabraknąć planszy. Możliwości jest tutaj sporo, możecie skorzystać z pomysłów pracy z planszą zawartych w tym ebooku, albo gotowych już aktywności przygotowanych w genially.
A skoro już o genially mowa, to tak wygląda interaktywna wersja materiałów:
Po przeczytaniu tego wpisu nasuwa mi się tylko jedno słowo: Wow!
Świetny pomysł na perfekcyjną lekcję!
Niesamowite! A niektórzy twierdzą, że gramatyka jest po prostu nudna i żadne argumenty nie przekonają młodszych uczniów do pracy z Present Perfect. 🙂 Gratuluję pomysłowości i warsztatu. 🙂
czy wszystkie podane wyzej aktywności, plansze, zadania są w jednym zestawie? Czy trzeba kupić różne zestawy?
Tak, wszystko jest w ebooku Present Perfect 🙂