fbpx

Patrząc na powyższą grafikę wydawać by się mogło, że przesadziłam. Jest Sue, Sam i Sniper, a w dodatku wszyscy są SUPER! Ale w tym przypadku uważam, że przesyt jest konieczny. Czym częściej przypomnę o S, tym rzadziej (fingers crossed) moi uczniowie o nim zapomną. Tym bardziej, że kiedy uczą się to Present Simple po raz pierwszy, są wciąż małymi dziećmi! Pamiętajcie proszę, że morfem “s” w 3 os. l. poj jest przyswajany dość późno, Wasi uczniowie mogą nie być rozwojowo gotowi na bezbłędne stosowanie czasu Present Simple. Czasem warto “iść dalej” z materiałem, a do Present Simple często wracać. To nie jest łatwa gramatyka, ale chcę Wam pokazać kilka pomysłów jak ten temat można uprościć. 

Musi być dużo “s”!

Pewnie kojarzycie cudowne grafiki od Edunotatki z napisami “pan, pani, pies zawsze idą z -s!” albo “pan, pani, pies kochają -s!”. Pozwoliłam sobie na małą modyfikację i jako, że lekcja jest o super bohaterach, to “pan, pani i pies latają z s!”. Rymowane zasady gramatyczne, tak jak opisałam to we wpisie o DRAKULI albo DIDKU sprawdzają się najlepiej, nie tylko z maluchami. 

Bohaterowie, a nie suche zdania

Na lekcjach o Present Simple nie będziemy układać zwykłych zdań opisujących czyjąś rutynę. Będziemy tworzyć historie o tym jak dzień spędzają Super Sam, Super Sue i Super Sniper. Do każdej z tych osób przygotowałam osobną grafikę w trzech wersjach (z napisami, podpowiedziami i bez napisów, do każdego jest też osobny quizlet oczywiście). Dzięki temu będę mogła stopniować trudność. Coś czuję, że największą frajdą będzie Super Sniper. Celowo wprowadziłam zwroty opisujące “rutynowe czynności” w wykonaniu zwierzątka, żeby uczniowie mogli mi poopowiadać o swoich czworonogach, a nie tylko o sobie lub o swoich krewnych. 

Zwróćcie też uwagę, że kółeczka z numerkami mają inne kolory. To też celowy zabieg, te niebieskie oznaczają, że jest to czynność, którą rzeczywiście nasz bohater wykonuje, a te czerwone to te, które nie są o nim prawdziwe. Jedna grafika posłuży mi się do tworzenia zarówno zdań twierdzących jak i przeczących oraz pytań. 

Gotowe zdania do wyświetlania

Pisanie przykładowych zdań zajmuje dzieciom baaaaardzo dużo czasu, więc “rozpiski” też już są gotowe. Oczywiście nie mogło zabraknąć “przychodzi DOES “s” idzie w las!”

Dużo koloru!

Bardzo chciałam, żeby ten trudny temat był “ładny i kolorowy”. Może to zabrzmi mało metodycznie, ale moje doświadczenie mówi mi, że dzieci naprawdę chętniej pracują z czymś co jest miłe dla oka.

Dużo zabawy!

Przerywniki są koniecznością! Korzystam z wielu szybkich gier gramatycznych (większość z nich opisałam w Szafie pomysłów). Najczęściej gramy na stolikach, bawiąc się mini flashcards i planszami, a poniżej chcę Wam pokazać  kilka aktywności, które dobrze sprawdzają się online. 

Quizlet live!

Quizlet kocham miłością wielką od kilku dobry lat. Dzieci w domu korzystają z opcji fiszki i ucz się, a na zajęciach gramy najczęściej w dopasowywania na tablicy interaktywnej. Kiedyś z quizlet live korzystałam baaaardzo rzadko – uczę małe grupy, prawie nigdy nie mieliśmy 4 urządzeń mobilnych, żeby móc odpalić live.  Ale teraz, kiedy  nie ma wymogu minimalnej ilości czterech osoób, quizlet live to obowiązkowy element naszych lekcji. 

Conveyor belt – nowe ćwiczenie na wordwall!

Moje odkrycie sprzed dwóch tygodni. Angażujące, skupiające uwagę i bardzo lubiane przez moich uczniów. Dzieci widzą 5 wyrazów/wyrażeń, następnie mają 30 sekund na ich odnalezienie. Po tym oczywiście następuje follow-up, czyli proszę ich o ułożenie zdań z tymi wyrażeniami, albo użycie ich w grze true/false itd. Ważne, żeby nie przesadzać z ilością wpisanych fraz (kiedy jest ich dużo, napisy stają się nieczytelne) dlatego w pakiecie Present Simple są dwie wersje – jedna o Sue i Sam, a druga o Super Sniper.
Zobaczcie jak tu wygląda: 

Kodowanie

To jedno z wielu moich ulubionych zadań na kodowanie i szyftowania wyrazów. Tutaj widzicie zaszyftowane przysłówki częstostliwości. Ale oprócz gotowych szyfrów ogromnym plusem posiadania takich szablonów jest to, że uczniowie mogą tworzyć takie szyfry i kody dla siebie nawzajem! A jak wiemy samodzielne przygotowania zadania znacząco wpływa na jego efektywność!

Często i gęsto 

Ostatnia rada to nic odkrywczego – do Present Simple trzeba po prostu często (i gęsto) wracać. Bo nic tak nie pomaga w zapamiętywaniu jak….częste powtórki. Przygotowałam więc sobie sporo plansz, jestem pewna że wystarczy mi ich na szybkie powtórki do końca roku! 

Online&offline PACK Present Simple dostępny jest TU. Dostępny jest w wersji pdf do druku oraz jako prezentacja google i genially.