fbpx

Są takie 3 A, które czasami słyszę od swoich uczniów. Brzmią tak:

A co będziemy dzisiaj robić?

A będzie dzisiaj coś fajnego?

A zagramy w jakąś grę?

I wtedy wiem, że na pewno nie towarzyszy im entuzjazm. Trudno się dziwić. Są już bardzo zmęczeni. Zdalna edukacja daje się im we znaki (nam też, prawda?). Wymyśliłam więc coś, co mam nadzieję połączy przyjemne (gry, telefony i zabawa) z pożytecznym, czyli powtórkami i komunikacją rzecz jasna! I tu wchodzą…EMOJI!

Sprawdzone i przetestowane

 Emoji stosowałam na lekcjach już wielokrotnie, ale jakoś ostatnio o nich zapomniałam. Porządkując ostatnio dysk znalazłam prezentację sprzed dwóch lat, którą pokazałam na konferencji online „Nauczyciele na Start” u Edunation. Wtedy proponowałam cztery typy aktywności. Swoją drogą, ale brzydkie były te slajdy, okropne graficznie! Dobrze, że już się nauczyłam działać trochę ładniej. Pierwsze zadanie to tekst o mnie, który uczniowie mieli przerobić zaczynając od SHE. jednak w tekście zamiast wyrazów pojawiały się emotikony. Drugie to emotikonowe odpowiedzi, zadaniem uczniów było odpowiadanie na pytania emotikonami. Następnie wysyłali do mnie screenshot z odpowiedziami, ja udostępniałam je innym i odgadywaliśmy kto z grupy udzielił tych właśnie odpowiedzi. Trzeci typ zadania to dialogi i funkcje językowe. A ostatni również ma związek z pytaniami. Udostępniałam uczniom sekwencję kilku obrazków, a oni musieli wpaść na to jakie było pytanie. 

Całkiem niezłe były te pomysły, dzisiaj jednak przychodzę z kilkoma nowymi.

SPOT IT!

Wiem, wiem, powtarzam się! Ale to jest zadanie, które naprawdę dobrze się sprawdza, szczególnie na lekcjach online. Nie wchodząc w szczegóły, przekieruję Was do miejsca gdzie dokładnie opisałam jak należy grać, klik TU.

Tematyczne dyskusje

Poprzednia plansza zawierała ikony z wielu kategorii, tutaj natomiast ikony podzielone są na mniejsze zestawy. Planuje przeprowadzić najprostsze, najzwyklejsze konwersacje typu pytanie/odpowiedź. Zadaniem grupy wypowiedzieć się na temat każdej ikonki, za każdym razem skreślając tą, o której już coś zostało powiedziane. I tak w przypadku jedzenia poćwiczmy zwroty wyrażające opodobania, opiszemy zwierzęta, wyrazimy przymiotnikami opinię o sportach i hobby, a także połączę użycie czasowników modalnych z różnymi obiektami z ostatniej grafiki. Ze starszymi uczniami przećwiczę też definicje. Pewnie Wam przychodzi do głowy jeszcze coś innego – może dacie znać w komentarzu?

Kółko i krzyżyk ONLINE

Przerobiłam już sporo analogicznych aktywności na te online, ale o kółko i krzyżyk jeszcze nie pomyślałam. To nie będzie takie standardowe kółko i krzyżyk, mojej wersji bliżej do 4 in a row, ale zwał jak zwał, nie to jest najważniejsze. Instrukcja jest bardzo prosta – uczniowie układają zdania, jeśli zdanie jest poprawne mogą narysować na ikonce swój symbol – kółko albo krzyżyk. Uczę małe grupy, więc zagramy parami. 

10 questions game

A to aktywność zbliżona do popularnej gry Guess Who. Takie same plansze przygotowałam w poprzednim wpisie o zwierzętach i powtórkach kumulatywnych, tam przeczytacie jak grać w zgadywanki online. 

Speaking stripes

To też jedno z moich ulubionych zadań. Zwykle tworzę sobie taki paski ikonek kiedy chcę, żeby moi uczniowie tworzyli krótkie historyjki. Lubię je szczególnie za to, że są bardzo uniwersalne, można ćwiczyć właściwie każdy czas i każdą strukturę.

To czy tamto?

Kolejne zadanie stare jak świat! Planuję tutaj przerzucanie się argumentami. Podzielę grupę na dwie mniejsze i poproszę ich o wypisywanie na chacie argumentów. Chciałabym też, żeby popracowali w parach – skorzystam z funkcji breakout rooms, w której niestety nie ma możliwości, aby wciąż widzieli mój ekran. Dlatego poproszę ich o zrobienie zdjęcia telefonem zanim „rozejdziemy się” do osobnych pokoi. 

All about me!

A to przygotowałam sobie na zadanie domowe. Na zajęciach opowiem swoim uczniom o sobie, ich zadaniem będzie znalezienie jednego kłamstwa. Potem poproszę ich o przygotowanie takiego tekstu o sobie w ramach zadania domowego w dowolnym komunikatorze. Następnie wyślą te zadania do mnie, a ja pokażę je na następnej lekcji i razem  wszyscy będziemy szukać kłamstw. 

EMOJI kod

Wiedzieliście, że istnieje narzędzie online, które generuje takie właśnie kody? To EMOJI Ransom Generator dostępny zupełnie za darmo TU. Wystarczy wpisać tekst, a generator zamieni go na kod. Ten powyżej oddaje moje dzisiejsze nastawienie – Wasze też? 

 

EMOJIPEDIA

Wyszukiwanie ikonek emoji w telefonie jest trudne i żmudne, szczególnie dla zmęczonych uczeniem online oczu. Dlatego jeśli chcecie przygotować co z emoji skorzystajcie z narzędzia emojipedia! Wystarczy wpisać hasło, a wyświetli się Wam odpowiednia ikonka, którą z łatwością skopiujecie i wkleicie do tekstu. 

EMOJI hunt!

A na koniec hit hitów! Wypróbowałam to narzędzie rok temu na ostatnich, czerwcowcyh zajęciach,a moi uczniowie wspominają je do dziś! Pomyślałam więc, że skoro są w domach, możemy spróbować zagrać też w tym roku. Dzieci otwierają stronę www.emojiscavengerhunt.withgoogle.com na swoich telefonach i wciskają PLAY! Muszą znaleźć dany przedmiot w ciągu 30 sekund nakierowując na niego aparat swojego telefonu. Polecenia są różne – są to przedmioty codziennego użytku (telefon, książka, łyżeczka), ubrania, była nawet toaleta! Będę prosiła uczniów, żeby zapamiętali co musieli wyszukać, a następnie ułożyli jakiś krótki tekst, na przykład „Co robiłeś wczoraj?” właśnie z użyciem tych słów.   

.