fbpx

“Proszę prowadzić zajęcia z moimi dziećmi w formie konwersacji – nie chcemy gramatyki!”

Jestem przekonana, że chociaż raz usłyszeliście taką frazę z ust rodziców dzieci z którymi pracujecie. Baaa, przeglądając facebookowe grupy nauczycielskie jestem niemal pewna, że taka postawa rodziców, ale też dorosłych kursantów, którzy już sami szukają dla siebie lekcji, pojawia się bardzo często. Ale gramatyka to nie tylko karty pracy. I tu zaczyna się nasza rola, która według mnie polega na stworzeniu SZANSY.  SZANSY do użycia poznawanych struktur gramatycznych w komunikacji. SZANSY do wypróbowania nowo poznanych reguł w zadaniach konwersacyjnych. SZANSY do mówienia jak najczęściej! Pokażę Wam dzisiaj kilka przykładów zadań na speaking z użyciem przymiotników – będą porównania, superlatives oraz too/enough.

Let’s compare!

Zaczynamy od porównań. Uczniowie pracują w parach / małych grupach. Każdej  z par/ grup przydzielamy jeden kolor. Celem gry jest przejście całej planszy i powrót na pole w swoim kolorze. Zadaniem uczniów może być opis obrazka, np: The boy on the left is fast, the boy on the right is slow. Możemy też prosić o porównania, np. The boy on the left is faster than the boy on the right. Bardzo lubię też zadanie, które nazywam sobie “details, please”. Proszę wtedy uczniów o tworzenia zdań, które będą zawierały jak najwięcej szczegółów, czyli np. The boy on the left is fast. He’s wearing a blue T-shirt and shorts. He’s got light complexion and short hair. He is faster than the boy on the left”. O grze “naokoło” pisałam już wcześniej, zajrzycie TU po darmowe plansze i instrukcje. 

FOLLOW the colour!

Uczniowie pracują w parach / małych grupach. Każdej z par / grup przydzielamy jeden kolor. Zadanie uczniów jest przejście od lewej do prawej opisując kwadraty w przydzielonym im kolorze. Dodatkową pomocą wytyczającą drogę są kolorowe strzałki. Pomysł na to zadanie pochodzi z webinarium Magdy Kani. 

KSZTAŁTY

Wyświetlamy uczniom planszę i prosimy aby dokonali wyboru kilku pól. Przy okazji powtarzamy / wprowadzamy nazwy kształtów. Uczniowie mogą zapisać wybrane kształty lub narysować je w zeszycie. Możemy też podzielić zadania według figur geometrycznych i podzielić grupę na trójkąty / koła / kwadraty. 
Zaczynamy od planszy z wypisanymi rzeczownikami (ants, Biedronka, football). 
Uczniowie próbują wygenerować jak najdłuższą listę przymiotników, które mogą opisywać rzeczownik z wybranego przez siebie pola. Możemy również przećwiczyć frazy wyrażające opinie. Na kolejnej planszy (ants vs elephants, Biedronka vs Lidl) uczniowie tworzą zdania porównujące rzeczowniki wypisane na wybranych przez siebie polach. Z wykorzystaniem ostatniej planszy Uczniowie tworzą zdania z najwyższym stopniem przymotnika według podanych podpowiedzi, np: young / person in my family – My sister is the youngest person in my family.

Recykling!

Jest jeszcze jedna SZANA, którą powinniśmy bardzo często stwarzać. SZANSA na recykling, powtórzenia i wręcz zmuszanie naszych uczniów do przywoływania wcześniej poznanego słownictwa i struktur jak najczęściej! Tutaj zadanie polega na tworzeniu zdań porównujących w różnych zakresach tematycznych – dom, opis człowieka, przedmioty szkolne, sporty. Zdania układamy na podstawie ilości gwiazdek przypisanych do każdej z osób na planszy.  Warto przy tej okazji powtórzyć słownictwo związane z każdą z tych plansz zanim przystąpimy do układania zdań. Więcej o recyklingu pisałam TU

porównania PLUS!

Te karty dostały ode mnie “PLUS”. Służą oczywiście do układania porównań, ale można je też dodatkowo wykorzystać, np do gry “THIS or THAT” – uczniowie mówią jakie mają preferencję i co wolą, hamburgera czy gruszkę, ciastko czy ananasa itd, w uzasadnieniu używając oczywiście przymiotników, dodatkowo wzbogacając o swoje wypowiedzi o too/enough. Uczniowie układają też zdania z wykorzystaniem as… as, not as …. as. Kart można też użyć do dyskusji – dzielimy grupę na dwie mniejsze (będę używać oznaczeń A i B)  i wybieramy temat, np podróż samolotem czy samochodem. Grupa A ma zadanie podać jak największą ilosć argumentów przemawiających ZA podróżowaniem samochodem i przekonać grupę B do swoich racji, a grupa B przekonuje o swoich racjach grupę A. 

Na koniec zostawiam Was z cytatem mojej ulubionej ostatnio książki metodycznej autorstwa dr Tomasza Roga. 

Nie ma chyba cenniejszego ćwiczenia na lekcji niż autentyczna komunikacja pomiędzy uczniami i to na każdym poziomie i w każdej grupie wiekowej. Ćwiczenia komunikacji ustnej są siłą napędową nauki języków. Im więcej uczniowie będą rozmawiać w języku obcym, tym lepiej.

Tomasz Róg, Nauczanie języków obcych. Teoria, badania, praktyka.

 

Materiały zaprezentowane w tym wpisie pochodza z online&offline pack ADJECTIVES, który jak każdy pack zawiera też flashcards, plansze z wytłumaczonymi zasadami i słownictwem, baaardzo rozbudowane karty pracy oraz pakiet zadań interaktywnych. Dziś i jutro pakiet ADJECTIVES jest w promocyjnej cenie.

A o SZANSIE na lekcyjną komunikację w klasach młodszych mówiłam podczas webinarium, które wraz z mega SPEAKING pack dostępne jest TU.