W pierwszym rozdziale zwierzęta, w drugim jedzenie, trzeci to sport, czwarty miejsca w mieście, potem zawody i na koniec wakacyjne słownictwo. Temat goni temat, a nowe struktury wyłaniają się z prawie każdej strony. Łatwo zgubić się w tym nadmiarze, dlatego chcę Wam dzisiaj pokazać jak organizuję swoje materiały, żeby przypominały mi o częstym wracaniu do tego co już było.
Nie wyrzucaj, wykorzystaj!
Pieski z bajki “Psi patrol” często mawiają “Nie wyrzucaj, wykorzystaj!” (nawet jeden z podrozdziałów w moim ebooku ma właśnie taki tytuł). A że moja mała córka jest ich wielką fanką, słyszę to zdanie dość często. I za każdym razem gdy pada w moim domu nachodzi mnie taka myśl – co jeszcze mogę wprowadzić do swojej klasy, aby to co kiedyś świetnie wyćwiczyłam z moim uczniami, nie zostało z ich pamięci “wyrzucone”. Innymi słowy, wciąż kombinuję nad pomysłami na recykling słownictwa i struktur. Co to ten recykling? To proces, który polega na ponownym wykorzystaniu jakiegoś materiału, zarówno w pierwotnym jak i innym celu. Jak zorganizować to w praktyce?
Zawsze pod ręką
Nigdy nie byłam mistrzem organizacji swojej przestrzeni w klasie. Jeszcze całkiem nie dawno miałam sporo pudełek, szufladek, podpisanych teczek, a i tak w materiałach często niezły rozgardiasz. Teraz jest już lepiej, bo pudełek mam tylko kilka, ale to co się da, przechowuję w chmurze. Tworzę sobie prezentacje w google slides, (aktualizacja 2021: teraz też sporo materiałów mam w wersji genially) dobrze je opisuję i jednym kliknięciem wracam do poprzednich lekcji (o tym jak je tworzyć pisałam tu). To dlatego tak dobrze sprawdza się trzymanie materiałów online, i bardzo Ci to rozwiązanie polecam, tym bardziej, że tworzenie prezentacji jest zupełnie darmowym narzędziem.
Znane, łatwe, szybkie
Na szybki powtórki mam kilka prostych, znanych moim uczniom aktywnosci, nie wymyślam nowych. Korzystam z pewnego kanonu, który pasuje do wszystkiego, tak jak ubrania w capsule wardrobe. Jedną z nich jest 5 sekund.
To zabawa, którą wykorzystuję zwykle na rozgrzewkę do powtórki słownictwa. Warto zadbać o różnorodne polecenia, powtarzając na przykład jedzenie, nie używam instrukcji “Wymień 3 owoce”, tylko: wymień 3 małe owoce / wymień 3 owoce zaczynające się na P / wymień 3 niepoliczalne nazwy jedzenia / 3 produkty spożywcze, których nie ma teraz w twojej lodówce / 3 gorące napoje / 3 słone rzeczy itd. A dodatkowo, żeby nie zapomnieć, o co mam pytać, tworzę sobie quizlet właśnie z tymi poleceniami (dostępny tylko dla mnie, ukryty przed uczniami:) ). Wtedy jest duża szansa, że nie będę powtarzać jednych i tych samych słów.
A jak przygotować materiały?
Wielu nauczycieli tworzy swoje własne materiały. Szczególnie teraz kiedy musimy radzić sobie zdalnie lub hybrydowo, obserwuję wysyp świetnie przygotowanych zadań. Staram się projektować moje materiały tak, aby pozwalały na wracanie do wcześniej opanowanych struktur. Zwykle robię to na 3 sposoby. Chcę Wam je pokazać na przykładzie na przykładzie materiału o wakacjach i struktury “be going to”, który dostępny jest w moim sklepie, o tu.
Plansze
O tym, że je uwielbiam pisałam nie raz. Tworzę ich mnóstwo, bo dają mnóstwo możliwości do pracy online / offline. Te, które widać na powyższej grafice nazywam sobie planszami do recyklingu słownictwa. Pisałam już o nich przy okazji pracy z czasownikami nieregularnymi. Szczególnie dobrze pracuje mi się z nimi w zoom albo w genially, kiedy pozwalam uczniom na skreślanie już opisanych ilustracji.
Tłumaczenia zdań
Niby takie oczywiste zadanie, ale bardzo dobre do przemycenia słownictwa właściwie z całego roku. Tutaj pracuję na dwa sposoby. W warunkach offlne przygotowuję paseczki. Uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Jedna osoba zamiera paseczek, cicho czyta sobie zdanie, następnie mówi je po angielsku. Pozostałe osoby z grupy mają powiedzieć po polsku co właśnie usłyszały. Jeśli to polskie tłumaczenie jest identyczne na paseczku, osoba, która wypowiadała angielskie zdanie zdobywa punkt, czyli może zachować paseczek. Wygrywa osoba, która pod koniec gdy będzie miała jak najwięcej paseczków.
Te same zdania przygotowuję też sobie jako koła fortuny, aby właśnie mieć je zawsze pod rękę, nawet za miesiąc / dwa lub pół roku. Wtedy uczniowie losują sobie zdania do tłumaczeń i zdobywają punkt jeśli to zdanie jest prawidłowe.
Powtórkowa gra planszowa
Potrzebna jest grafika, 6×6 wraz z ilustracjami oczek na kostce. Rzucamy kostką i odpowiadamy na wylosowane w ten sposób pytanie. Bardzo lubię przygotowywać takie zadania z formie ilustrowanej, a nie poprzez wypisywanie na każdym polu jakiegoś pytania. Znowu, daje mi to ogromne możliwości, bo na przykład tutaj, mogę ćwiczyć zarówno zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem “be going to” ale mogę też łatwo wrócić do innej struktury gramatycznej, na przykład Present lub Past Simple.
Tak przygotowaną grę można fajnie rozegrać też online! Wykorzystuję do tego darmowe narzędzie www.classroomscreen.com, ustawiam grę jako background photo (dlatego w materiałach jest ona dostępna jako pdf oraz png, w mniejszym i większym rozmiarze, ta mniejsza idealnie nadaję się jako tło) i korzystam z funkcji dice. Tutaj możecie pobrać te grafiki.
edit maj 2021: Odkąd odkryłam genially, nie korzystam już tak często z classroomscreen, więc gotową grę w genially możecie również pobrać TU.
A jakie są wasze recyklingowe aktywności?
zestawy flashcards online&offline
Zestaw kart obrazkowych do druku (z podpisami i bez) w wersji pdf do druku oraz w formie prezentacji w dokumentach google. Dodatkowo te same ilustracje zawarte są w zestawie quizlet.
Online&offline PACK Holidays&begoingto dostępny jest TUTAJ, a od maja 2021 ma też swoją wersję genially.