All you need is… a mistake!
Czyż nie? To błędy przybliżają nas do celu, uczą, wskazują, że dzieje się w nas jakiś proces i wciąż idziemy do przodu. A tymczasem mam wrażenie, że to największa obawa naszych uczniów. Ja sama mam to szczęście, że nie muszę robić testów i sprawdzianów, ale kiedy moi uczniowie opowiadają mi jak poszło im na sprawdzianie lub kartkówce mówią wyłącznie o błędach, a nie o tym co zrobili dobrze.
O kulturze błędu dużo pisze i mówi dr Marzena Żylińska na przykład TU. Błędy w mojej klasie mają szczególne miejsce i szczególne oznaczenie, bo te najważniejsze, najpotężniejsze i najlepsze oznaczamy serduszkami! Na pierwszych zajęciach, podczas ustalania kontraktu, malujemy wielkie serce z napisem “We love mistakes!”. Na ścianie, nad tablicą wiszą grafiki do których często się odwołuję, a błędy w zeszycie oznaczamy na marginesie kolorowych serduszkiem. Nie używamy korektorów, zmazików i innych cudów, tylko skreślamy kolorem i kolorem piszemy poprawną odpowiedź, zastanawiając się czego nas ten błąd nauczył, czasami mówimy “thank you mistake” 🙂
Walnetynkowe lekcje poświęcę w tym roku… błędom! Jeśli mieliście okazję czytać moje wcześniejsze wpisy, na przykład ten o Mikołaju, to wiecie, że NIE WPROWADZAM świątecznej tematyki do moich zajęć. Owszem, jest Boże Narodzenie, Halloween oraz Easter, ale wykorzystuję jedynie motyw tego święta, jakieś tematyczne grafiki i gadżety. Tak też jest z Walentynkami!
Love na powtórkę!
Brak powtarzania “materiału świątecznego” to najważniejszy powód dla którego nie wprowadzam charakterystycznych dla danego święta słówek. A jak powszechnie wiadomo #powtórkimająmoc, dlatego moje walentynkowe lekcji zaczną się właśnie od przypomnienia materiału z poprzednich zajęć. Potrzebna jest mata do kodowania i zestaw kubeczków, mój zestaw jest z Edusense, ale na rynku są też dostępne inne. Jeśli pracujesz w szkole podstawowej lub przedszkolu, koniecznie spytaj nauczycieli pracujących w tych oddziałach. Ze względu na ogromną popularność programu “Uczymy dzieci programować” sporo placówek posiada takie zestawy, może Twoja szkoła także?
Ale wracając do zadania:
Uczniowie pracują w grupach lub parach. Każda grupa dostaje karteczki z instrukcjami (np: B2 is pink) oraz karteczki z zadaniami. Ja wybrałam małe flashcards z materiałów to TO BE in the PAST (dostępne są w PAST SIMPLE regular oraz PAST SIMPLE irregular). Dzieci zabierały po jednej karteczce i przeprowadzały ze sobą krótką rozmowę: Where were you yesterday? I was at the chemist’s. Po omówieniu każdego z miejsc, zabierały kartę z instrukcją i ustawiały kubeczek na właściwym miejscu na macie. Kiedy już wszystkie kubeczki były na macie, uczniowie odkryli, że temat zajęć to… “love” 🙂
Jeśli nie macie dostępu do maty do kodowania, możecie wykonać kodowanie z tradycyjny sposób, czyli kolorując kratki zgodnie z instrukcją.
zakodowany napis LOVE
Serduszka dla opornych
Są takie struktury, które sprawiają naszym uczniom sporo trudności. Z moich obserwacji wynika, że są to często te, które po polsku mówimy po prostu inaczej. Tak też było z przysłówkami u moich 2 i 3 klasistów. Po polsku mówimy: “Potrafię DOBRZE tańczyć” a po angielsku “I can dance WELL”, nic dziwnego więc, że “well” wędrowało w złe miejsce w zdaniu. Warto wtedy takie struktury “przedrylować” i aż przesadnie poćwiczyć. Posłużymy mi do tego serduszka, które znajdziecie w załączniku do ebooka “Speaking games with young learners”.
Zadanie, analogicznie do angels, bombs and guns polega na układaniu zdań łączących dwa elementy. Moi uczniowie układali zdania o umiejętnościach swoich, swojej mamy albo kuzyna/kuzynki z wykorzystaniem przysłówków (karty są z zestawu online&offlinepack CAN). Tym razem jednak schowane obrazki nie przedstawiały bomb i aniołków tylko serduszka w różnych kolorach. Uczniowie pracują w parach/grupach lub indywidualnie. Przed rozpoczęciem gry, każda grupa losuje swój kolor. Następnie nauczyciel miesza wszystkie karty i ustawia zakryte w polu pomiędzy kartami z osobami i przysłówkami. Dzieci kolejno tworzą zdania, zabierając odpowiednie serduszko. Wygrywa ta drużyna, która pod koniec gry zebrała największa ilość serduszek w swoim kolorze.
Oh, te walentynkowe słodkości!
Ostatnio przeprowadziłam lekcje podsumowujące z moimi ósmoklasistami dotyczące działów człowiek i miejsce zamieszkania. W trakcie lekcji spisywałam w pliku tekstowym najczęściej popełniane błędy i najbardziej podchwytliwe wyrażenia i frazy. Pod koniec lekcji wydrukowałam te wszystkie “smaczki” i pocięłam na małe karteczki. Ostatnie 5-10 minut lekcji zagrałyśmy w snakes&ladders w wersji walentynkowej. Uczniowie rzucają kostką i zabierają karteczkę z zadaniem. Jeśli udzielają prawidłowej odpowiedzi przesuwają się na pole zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. Jeśli natomiast udzielą złej odpowiedzi, nie mogą wykonać swojego ruchu. Jeśli znajdą się na polu “serce” przesuwają się do góry zgodnie z czerwoną strzałką, a jeśli na polu czekoladka, muszą zejść w dół.
Tą samą grę wykorzystałam z uczniami klasy 5, którzy poznają Past Simple. Podczas zajęć zapisałam wszystkie błędne odpowiedzi, które padły podczas lekcji. Zadaniem uczniów było poprawić błąd na karteczce i wytłumaczyć pozostałym na czym on polegał.
walentynkowe snakes&ladders
To co, pokochasz błędy w Walentynki?:)
edit luty 2020
Mamy luty 2020, wygląda na to, że “onlajny” i hybrydy jeszcze na trochę z nami zostaną, przygotowałam więc dla Was update materiałów, tak, żeby można było z nich skorzystać prowadząc zajęcia online. LINK do prezentacji genially w wersji reusable jest TU (dla osób z płatnym planem) oraz TU (dla osób z bezpłatnym kontem) a poniżej wskazówki jak z niej skorzystać.
kodowanie ONLINE
Zamiast wydrukowanych flashcards proponuję Wam skorzystać z fiszek w quizlet. Poniżej instrukcja jak osadzić quizlet w genially. Aaa, zapomniałabym! Warto wybrać zestaw quizlet bez obrazków – na planszy genially mamy mało miejsca, obrazki będą się bardzo kiepsko wyświetlać.
SNAKES&LADDERS online
Tu zasady są bez zmian, jedynie kostka jest wirtualna, a pionkami są kolorowe serduszka. Po prawej zostawiłam miejsce na osadzenie kodu quizlet.
serduszkowa gra ONLINE
Korzystając z funkcji TEXT wpisujemy słownictwo, które chcemy ćwiczyć na żółte pola. Kolorowe serduszka schowane są pod bordowymi kwadratami.
Genially jest genialne i żałuję, że tak późno nauczyłam się obsługi tego programu, bo baaaardzo ułatwia lektorskie życie. Obsługa genially to jeden. z tematów mojego kursu online Graficzny Narzędziownik, więcej o tym kursie TU.
Rewelacyjny sposób na speaking; angażujący i często wymagający. Schemat można wykorzystać przy najrozmaitrzych elementach języka obcego.
SUPER Dzięki 🙂