fbpx

Widziałam już (i sama wypróbowałam) wiele opcji – trimini, domino, kody qr, plansze do bingo, memory, kahooty i inne cuda. I te lata praktyki “widziwiania i cudowania” przy wprowadzaniu czasowników nieregularnych nauczyło mnie, że nic tak nie uczy ich form jak wielokrotne powtarzanie w różnorodnych kontekstach. Wiem, wiem, brzmi to banalnie. I żeby nie było, nie mam nic przeciwko “widziwianiu i cudowaniu”. WIerzcie mi lub nie, tu naprawdę najlepiej sprawdzają się… częste powtórki. 

Jak? Często!

A skoro często, to musi być różnorodnie. Mam dla Was zbiór różnorodnych pomysłów na pracę z zestawem słów. Wykorzystacie je w pracy stacjonarnej w klasie, jak i podczas lekcji online. No to start!

Niezawodna plansza

Plansze (czyli zestawienie wszystkich wprowadzanych słów na jednej kartce A4) to jest hit nad hity! Pisałam już nie raz, na przykład tutaj, że tak przygotowane grafiki dają mi ogromne możliwości. Ale co można z taką planszą zrobić na zajęciach online? Albo wtedy kiedy chcemy ją wyświetlać? Poniżej znajdziecie pomysły na 5 aktywności, które nie wymagają drukowania planszy. 

1) Jump if correct / Run to the wall and back

Nauczyciel mówi różne zdania. Czasami używa formy przeszłej poprawnie, a czasami celowo popełnia błąd. Jeśli zdanie jest poprawne uczniowie muszą wykonać czynność na którą się umówiliśmy – na przykład “jump / run to the wall and back”. W kolejnym etapie uczniowie przejmuje kontrolę nad aktywnością i to oni przygotowują zdania.

2) Zgadnij!

 Bardzo przydaje mi się też plansza bez podpisów, ale z numerkami! Proszę wtedy jednego ucznia o wybranie jednego obrazka i zapisania na małej karteczce jego numeru. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć jaka to czynność i zadają pytania “Did you….. yesterday? Umawiam się też na konkretną ilość pytań np 15. W moich lekcjach online korzystam z zoom, używam opcji “annotate” i symbolami zaznaczam ilość pytań, które już padły.  

3) Choose 5!

 Past Simple używam też do krótkich historyjek. Proszę uczniów aby wybrali 5 obrazków a dopiero potem mówię im, że ich zadaniem jest utworzenie krótkiej historyjki. Wprowadzam dodatkowo słownictwo takie jak at first / then / later.

4) Talk with your mouth closed!

Kiedy potrzebna jest zmiana dynamiki wprowadzam zadanie, które wydawać by się mogło nie jest super metodyczne, bo…mówimy dość zniekształconym głosem. Wybieram sobie sekwencję czynności, na przykład 25 /17 / 4/8/11. Proszę uczniów o odczytanie tych zdań na różne sposoby, np z zamkniętymi ustami, głośno, cicho, jak robot, jak duch, smutnym głosem, wesołym głosem i jak tylko Wam się spodoba. 

5) Find a lie 

 A na koniec klasyczne “Find a lie”. Jedna osoba opowiada o swoim wczorajszym dniu w 4 zdaniach z czego jedno zdanie jest kłamstwem. Uczniowie próbują znaleźć to nieprawdziwe zdanie wpisując jego numer na czacie lub karteczce.

Nie tylko plansza!

Utrwalanie form nieregularnych realizuję też z pomocą moich “standardowych” zadań, czyli speaking stripes, tabelek oraz gry “dookoła”. Wszystkie zasady są dokładnie opisane w “Teaching notes” dołączonych do online&offline PACK Past Simple irregular.

Nie wyrzucaj, wykorzystaj!

Wielokrotnie mówię o tej zasadzie. Dotyczy ona recyklingu słownictwa. Wprowadzenie Past Simple to idealny pretekst to powtórzenia tematów do których dawno nie wracaliśmy. I tak utrwalając czasowniki nieregularne za pomocą plansz, które widzicie powyżej udało mi się wrócić do przedmiotów szkolnych, rodziny, miejsc w mieście, technologii, sportu, transportu, zwierząt, jedzenia i kilku innych.  

Nie tylko Past Simple

Zaletą grafik na których są różne czynności jest to, że nie koniecznie musimy używać ich do jednego czasu, możemy powtórzyć też inne! Moim uczniom zaproponowałam porównanie Present Simple i Past Simple, korzystając z jeszcze jednej karty. Przypominam też, że w każdym online&offline PACK znajdziecie flashcards, które wydrukowane jako małe karty są genialnymi materiałami do zadań na speaking. Aż 17 pomysłów na pracę z planszą i małymi kartami obrazkowymi znajdziecie w tym ebooku, o TU

Spot it!

Spot it to jedno z moich ulubionych zadań – Dynamika, zaangażowanie, produkcja – spełnia wszystkie warunki udanego ćwiczenia! Na zajęciach w klasie wykorzystuję kolorowe guziczki i wyrdukowane plansze. Uczniowie pracują w małych grupach, kolejno wypowiadają zdania z ilustracją z planszy, a osoba, która zauważy jako pierwsza o której ilustracji mowa, kładzie na nią guziczek w swoim kolorze. Spot it da się też przeprowadzić online. Już śpieszę z wyjaśnieniem jak to zrobić! Przeprowadzam szybki trening obsługi ZOOM, upewniam się, że każdy z moich uczniów potrafi narysować kółeczko i wybrać kolor, a następnie ustalam kolor dla każdego uczestnika. Zabawę zaczyna nauczyciel – mówi zdanie o tym co robił wczoraj, odnosząc się do jednej z ilustracji, np: I drank milk! Zadaniem uczniów jest jak najszybciej narysować kółeczko w swoim kolorze na tej grafice, o której była mowa. W dalejszej części zabawy zadaniem nauczyciela jest obserwować jaki kolor pojawi się najszybciej, ,bo właśnie ta osoba “w nagrodę” może powiedzieć kolejne zdanie.

Więce pytań, please!

Kiedy uczniowie poznają czasowniki nieregularne to “trochę już potrafią” 🙂 W moich grupach jest to moment na wprowadzenie pytań szczegółowych i pierwsze konwersacje w czasie przeszłym. Dlatego w planszach i kartach pracy znajdziecie plansze i karty pracy do pytań szczegółowych właśnie.

Tłumaczenia czas start!

Tłumaczenia zdań kojarzą nam się najczęściej z egzaminem ósmoklasisty. U mnie zadania na tłumaczenia zdań pojawiają się już wcześniej i dzieją się w parach. Osoba A zabiera kartkę i cicho czyta zdanie. Następnie mówi je po angielsku do osoby B. Osoba B tłumaczy zdania z angielskiego na polski i jeśli to co powiedziała jest identyczne z wersją zapisaną na karteczce, uznajemy to zdanie za zrobione prawidłowo i odkładamy. Jeśli nie, karteczka wraca do naszego zbioru. Zadanie trwa tak długo aż wszystkie zdania nie zostaną prawidłowo skonstruowane. Wersja online jest również przygotowana w wordwall.

 

DIDEK&ZONK

DIDek to potworek, który pomaga mi przy wprowadzaniu czasu przeszłego. Znany jest z tego, że jest baaaardzo głodny i zjada końcówkę -ed. I ta jego cecha przydaje podczas pracy z czasownikami regularnymi. Ale DIDek do nieregularnych też się przyda. Bo DIDek jest nie tylko głodny, ale też straaaaaszny! Dlatego kiedy pojawia się w zdaniu przestrasza drugą formę i zostaje tylko pierwsza. DIDek ma kompana – to ZONK. Karty z DIDkiem i ZONKiem wykorzystuję do tworzenia zdań twierdzących i przeczących. Karty z DIDkiem i ZONKiem drukuję, na odwrocie przyklejam nieprześwitujący karton lub drukuję ciemne tło (które jest też załącznikiem w materiałach do pobrania, które znajdziecie TU). Rozkładam didki i zonki tak, aby uczniowie nie widzieli gdzie się chowają. Na odwrócone karty z potworkami położyłam małe karteczki z zapisanymi czasownikami. Pracujemy w małych grupach lub parach. Zadaniem uczniów było tworzenie dwóch zdań, np ” Yesterday I drank milk but I didn’t drink cola”. Po poprawienie wypowiedzianym zdaniu uczeń zabierał karteczkę z czasownikiem i odsłaniał potworka. Wygrywała ta osoba, która na koniec gry nazbierałam najwięcej DIDków. 

Materiały opisane w poście pochodzą z online&offline PACK Past Simple IRREGULAR, który oprócz materiałów pdf do druku oraz prezentacji google ma też w pełni interaktywną wersję genially!

Ale to jeszcze nie wszystko! Pakiet “to be PAST” jest częścią tego zestawu, znajdziecie tam nazwy miejsc, tworzenie zdań twierdzących, przeczących i pytających oraz zadania konwersacyjne.