Pamiętacie wpis o zasadzie 1/3? Wspomniałam tam o bardzo ważnej dla mnie kwestii, czyli…
Walk the walk talk the talk
I dlatego pokazuję Wam tu to, co faktycznie “przechodzę”. Zadania i aktywności testuję na moich uczniach, sprawdzam, wprowadzam modyfikacje i dopiero taki “dopieszczony” materiał trafia tutaj. Podobnie jest z aplikacjami. Nie napiszę Wam o nowinkach i nowościach tylko dlatego, że wydają się fajne. Ale za to napiszę o tym z czego sama korzystam. I korzystam sporo, bo to co widzicie na grafice powyżej to tylko kilka printscreenów z mojego konta na wordwall.net. Na początek klika typów ćwiczeń. To co, zaczynamy?
Bad news first
Niestety, wordwall nie jest darmowy. Co prawda możecie korzystać z wersji bezpłatnej, ale wtedy można utworzyć tylko pięć swoich zadań. Można co prawda logować się na kolejne konta i zmieniać adresy email. Dla mnie to mało wygodne rozwiązanie, więc zdecydowałam się na zakup wersji Standard, której koszt to 13 zł miesięcznie. To dużo i nie dużo, ale biorąc pod uwagę różnorodność, którą ta strona proponuje…idę w to! Jest też dobra wiadomość. Korzystając z darmowego konta nie możecie co prawda utworzyć więcej niż 5 zadań, ale wciąż możecie korzystać z zadań utworzonych przez innych użytkowników. W tym celu w górnym panelu wybieramy zakładkę “community” w polu wyszukiwarki szukamy zadań do interesującego nas zagadnienia. Wybrałam na dziś kilka rodzajów ćwiczeń.
Unjumble
Jeśli tak jak ja masz hopla na punkcie tworzenia fraz i zdań (a nie uczenia (się) pojedynczych słów) to ćwiczenie jumble będzie dla Ciebie idealne.

Pokażę Wam jak za pomocą unjumble przećwiczyłam z moimi uczniami zasadę DRAKULA. Aby utworzyć zadanie wystarczy wpisać zdanie w poprawnej kolejności, a program sam poprzestawia wyrazy.

True/False

Drugie typ zadania, które bardzo lubię i często wykorzystuję to “true/false”, jak się pewnie domyślacie ze względu na jego ogromne możliwości. W kreatorze zadania wypełniamy kolumnę true i false. Możemy wpisywać jedynie słowa i zdania albo skorzystać z ilustracji. I tutaj mamy dwie możliwości. Możemy wgrać swoje grafiki albo wybrać stockowe, które już są wgrane w wordwall. Do ćwiczenia, które chcę Wam pokazać wykorzystałam flashcards, które pojawiły się już na blogu.

Jeśli dotarliście do końca video, to wiecie już, że jednak z tym true/false jest pewien problem. Gra w pewnym momencie staje się coraz szybsza. Dla sporego grona uczniów zdecydowanie za szybka. Wtedy mamy dwie możliwości. Możemy wybrać inną opcję gry. Bez wpisywania nowych zdań, wordwall sam przerobi kontekt, który już wpisaliście na inny rodzaj zadania. Możemy wybrać na przykład “group sort” – szara strzałka pokazuje jak to zrobić. Możemy też zostać przy zadaniu true/false zmieniając prędkości (różowa strzałka), pamiętając aby potem zapisać ustawienia, czyli klikamy “apply to this activity”.
Żółta strzałka pokazuje jeszcze jedną możliwość – zmianę wyglądu naszej gry. Korzystam z tego czasami “tematycznie” – czyli jeśli mówimy o zwierzętach – wybieram motyw jungle, a jeśli gry dzieją się w październiku wybieram “spooky room”.

Z tym samych zdań możecie też utworzyć grę na telefony uczniów. Wtedy wybieramy opcję “multiplayer”. Uczniowie logują się i odpowiadają na swoich telefonach, a na tablicy pojawiają się pytania.

Anagram

A na koniec coś do ćwiczenia pisowni, czyli anagramy. Zasada jest super prosta – w edytorze wpisujemy słowa, możemy wybrać opcję “without clue” lub “with clue”. Jeśli zdecydujemy się na tę drugą jako podpowiedź wgrywamy grafiki – korzystamy ze swoich zasobów lub tych stockowych, które udostępnia wordwall.

Gramy więc tak:
Wordwall.net to serwis z którego korzystam (zaraz po quizlecie) najczęściej. Opracowuję sobie rożne typy zadań i grupuję je w folderach. Są “jak znalazł” przy okazji powtórek i zadań na utrwalenie materiału. Cztery takie zadania włączyłam też do pakietu “appearance”, który jako pierwszy pojawił się w mojej sklepowej kategorii “online&offline pack”
Interaktywna praca domowa
Jednak najfajniejszą możliwością w wordwall jest udostępnienie poszczególnych zadań uczniom jako ich praca domowa. W tym celu korzystam z przyciska share.

W kolejnych krokach decydujemy czy chcemy udostępnić zadania uczniom czy może podzielić się nim z innymi nauczycielami. Możemy również nazwać nasze zadanie, ustawić konieczność wpisania imienia przez uczniów i ustalić czas na wykonanie ćwiczenia. A na końcu otrzymujemy link do zadania.

I to tyle w pierwszej cześci tutorialu o wordwall, który na prawdę uwielbiam. A Ty za co lubisz wordwall?
Zdecydowanie potwierdzam, że warto zainwestować w abonament na wordwall.net ( tym bardziej, że można go zawiesić na okres wakacyjny). Oprócz Anagram i Unjumble, często korzystam również z Quiz, Find the match i Missing Words. z True/False nie korzystałam do tej pory, ale na pewno wypróbuję. Bardzo cenię sobie również możliwość zamiany typu ćwiczeń (o czym wspomniałaś) – wystarczy raz wpisać treść ćwiczenia. Jest to ogromna oszczędność czasu, choć czasami nie wszystkie typy zadań są w takiej opcji dostępne.
Tak, oszczędność czasu to jeden z priorytetów przy tworzeniu zadań 🙂 Osobiście mnie “quiz” trochę irytuje, bo trwa dość długo, szczególnie ten czas pomiędzy wyświetlaniem się kolejnych pytań i moi uczniowie też nie za bardzo przepadają:)
Wordwall bardzo polubiłam, tym bardziej, że mamy tablice interaktywne w klasach, też mam od niedawna abonament, bo w zestawach wyszukiwanych zdarzały się błędy, bo nie ma weryfikacji. Plusem jest to, że tworzę zestawy pod moje klasy 😉
Przeczytałam, że jeżeli zawiesi się abonament to wciąż można używać zestawów, które się stworzyło, potem jak chcesz znowu otworzyć sobie możliwość tworzenia uruchamiasz abonament ponownie. Czy próbowałyście w ten sposób?
Nie, nigdy nie próbowałam, opłacam od prawie 2 lat:)
Tak. Gotowe zestawy możesz używać, tylko nie możesz tworzyć nowych.
Dzień dobry. Czy ktoś z Państwa zakupił może plan szkolny standard w swojej szkole? Czy mogliby się Państwo podzielić opinią co to przeprowadzenia transakcji? Czy wszystko było OK i faktura była w porządku? Będę wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam.