fbpx

Urwałeś drugą nogę!

Ale Ty jesteś cruel!

No wiesz, jak on ma teraz iść bez czwartej nogi!

Biedny kotek! 

Te zdania wypowiadają moi uczniowie na lekcjach o czasie Present Continuous. Bo ten czas jest dla nas kotkiem. I tak jak kotek ma 4 nogi, tak zdanie w Present Continuous ma cztery konieczne elementy. Każda noga to jeden element. Dzieci naprawdę nie chcą urywać kotu nóg, nie chcą być okrutne, dlatego wierzcie mi, że kotek działa gramatyczne cuda!

Wyobraź sobie, że…

…jesteś w domu, nie masz zadania domowego ani żadnych innych obowiązków, możesz teraz odpocząć i zrobić cokolwiek chcesz… co wybierzesz? Tak zbudowaną sytuacją (w tle zwykle słuchać ścieżkę chillout Relax My Cat z youtube) ćwiczę czas Present Continuous. Zakładamy, że mamy wolny czas i teraz możemy robić cokolwiek chcemy. Uczniowie wtedy wymieniają swoje ulubione zajęcia, hobby, sposoby spędzania wolnego popołudnia i budują kotkowe zdania w Present Continuous. Ja oczywiście dokładam swoje trzy grosze i utrwalam kolejne czasowniki.

Więcej i więcej! 

Present Continuous jest dość łatwym czasem, a kiedy mam łatwą gramatykę lubię wtedy bardziej rozszerzać słownictwo. Tym razem proszę uczniów, żeby wyobrazili sobie, że są w domu, w sobotnie przedpołudnie i… biorą się za domowe porządki. Kolejny miejscem w którym uczniowie spędzają mnóstwo czasu jest szkoła, dlatego recyklinguję też czynności związane z miejscami w szkole, przedmiotami szkolnymi i przyborami (a o recyklingu przeczytasz też TU).

Zwykle czy teraz? 

Przyszedł czas na porównanie Present Continuous oraz Present Simple. Oprócz zasad, charakterystycznych określeń czasu potrzebny jest jeszcze… kontekst! Padło na przypomnienie nazw zawodów i opis rutynowych czynności. Bardzo nie chciałam, żeby po raz kolejny opowiadać: Wstaję o 7, myję zęby, jem śniadanie, idę do szkoły… Sami przyznajcie, że nie jest to super fascynująca historia. Przeglądając youtube wpadłam na TEN kanał na youtube. Dlatego urządziliśmy sobie instagramową zabawę, ale na papierze. Uczniowie otrzymali krótkie formularze typu “this or that”, zaznaczyli co wolą, chwilę pogadali o swoich wyborach. Wtedy odpaliłam film THE CHOICE. Uczniowie następnie relacjonowali co wybiera bohater naszego filmiku i porównywali jego postawę ze swoją. Bardzo polecam Wam ten kanał – filmiki są krótkie, najczęściej bez tekstu, można więc dopasować zadania do różnego poziomu zaawansowania Waszych uczniów. 

Czas na rozróżnianie

Zadania na rozróżnianie czasów nie należą do najłatwiejszych, dlatego zwykle mają u mnie następujący przebieg. Najpierw skupiamy się na na charakterystycznych słówkach. Potem staram się dostarczyć jak największą ilość przykładów – tutaj zadaniem uczniów jest zauważanie czy dane zdanie jest w czasie Present Simple czy Continuous. Dopiero potem przechodzimy do ćwiczeń, w których obowiązuje gradacja trudności. 

Dzisiaj wyjątkowo robię coś innego 

Charakterystyczne dla czasu “odstępstwa od rutyny” omawiam znów w kontekście zawodów. Ćwiczymy oczywiście “w mówieniu” 🙂 Na zdjęciu widzicie też grę planszową, zadanie polega na “przejściu” całej planszy dookoła, ale chcę Wam zwrócić szczególną uwagę na jej środek. To miejsce, które celowo zostawiam puste aby wpisywać tam podpowiedzi. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się nie tylko w słabszych grupach, ale również wtedy kiedy mamy do czynienia z uczniami bardziej nieśmiałymi albo obawiający się popełnienia błędu. Kiedy widzę, że uczniowie radzą sobie dobrze, usuwam pole tekstowe z podpowiedzią, albo zasłaniam białym kształtem (w zoom lub w prezentacji google). Tutaj możesz sprawdzić jak dokładnie można zrobić to w prezentacji google, a tutaj w zoom.

Nie tylko TERAZ

Present Continuous to nie tylko czynności dziejące się teraz, ale również opis wydarzeń, które dopiero się odbędą. Fajnym i niewymagającym zbyt dużo czasu zadaniem jest “Sentence in a hat”. Uczniowie dostają karteczki ze zdaniami, które muszą uzupełnić zgodnie z prawdą. Następnie wszystkie karteczki lądują w kapeluszu. Uczniowie kolejno wyciągają karteczkę i próbują odgadnąć kto jest autorem wyciągniętego zdania.

Recykling i powtórki – my love 🙂

Zacznijmy od GUESS WHO. Uczniowie pracują w parach. Osoba A wybiera jedną osobę z planszy, a osoba B zadaje pytania tak/nie. Do nazw czynności dodałam jeszcze ubrania, w ramach powtórki. Po zadaniu każdego pytania osoba B kładzie guziczek na elemencie co do którego uzyskała twierdzącą odpowiedź (w wersji online, może zaznaczać kolorowym kółkiem). Czyli na przykład jeśli padło pytanie “Is this person wearing a dress?”, a odpowiedź była “yes”, to guziczek kładziemy na sukienkę przy dziewczynce o imieniu Mia:) Potem oczywiście następuje zamiana.

Przygotowałam sobie też trzy inne plansze do recyklingu, które zawierają słownictwo, do którego często zapominam wracać, czyli liczebniki, alfabet, dni tygodnia i miesiące. Uczniowie pracują w parach. Osoba A wybiera sobie jeden obrazek, a osoba B musi dowiedzieć się jaki został wybrany. Zadaje więc pytania: Are you…64? Jeśli udało się odgadnąć obrazek odpowiedzieć powinna brzemieć: Yes, I am – I am cleaning windows now, a jeśli nie, to No, I’m not – I’m not cleaning windows now. Początkowo zadanie wydaje się skomplikowane, ale kiedy Wasi uczniowie “przerobią” kilka przykładów, idzie już naprawdę płynnie. 

Dużo utrwalania – offline&online

Czas Present Continuous jest łatwym zagadnieniem gramatycznym, co nie znaczy, że nie trzeba do niego często wracać. Przygotowałam sobie plansze (osobne do każdego zagadnienia tematycznego) do wykorzystania zarówno online jak i offline. Zwróćcie uwagę, że na żadnej z nich nie ma ANI jednego słowa. To celowy zabieg, bo dzięki temu stają się uniwersalne. Będę mogła je wykorzystać gdy będziemy mówić o have to i obowiązkach, preferencjach i sposobach spędzania wolnego czasu albo do czasu przeszłego opisując swój wczorajszy dzień w szkole, a to tylko niektóre z możliwości.

A na koniec mały prezent. Klikając w TEN link możesz bezpłatnie pobrać grę GUESS WHO i grafikę z zadaniem do filmu “THE CHOICE”. Pozostałe opisane powyżej materiały są zawarte w online&offline pack Present Continuous.