“A wie pani, że na youtube są filmiki jak oszukać quizizz?”
“Bo jak ja piszę sprawdzian, to brat szuka mi odpowiedzi w google, a kiedy on ma sprawdzian, to ja mu pomagam”.
“Super jest ta zdalna edukacja, mam najlepsze oceny ever”
Znacie to? Takie i inne spostrzeżenia odnośnie sprawdzianów na onlajnie mają moi uczniowie. Od kilku lat nie uczę już w szkole państwowej, nie muszę więc przeprowadzać sprawdzianów i kartkówek (jestem za ten fakt baaaaardzo wdzięczna). Testowanie i ocenianie to trudny temat, osobiście uważam, że czas poświęcony na przygotowywanie, przeprowadzenie i ocenienie sprawdzianów jest czasem straconym, ale dziś nie o tym. Zdalna edukacja pokazała nam, że trudno przeprowadzić test tak, aby faktycznie sprawdzał czy nasi uczniowie dane zagadnienie opanowali czy też nie. Trudno też ocenić, czy ich praca faktycznie była samodzielna. Dlatego chcę Wam dzisiaj zaproponować inne rozwiązanie – lekcję w kuchni, ze zdjęciami uczniów, krótkim filmikiem oraz raportem z lodówki.

Lekcja w kuchni? Czemu nie?
Jeśli to tylko możliwe, poproś swoich uczniów o przeniesienie się na lekcję angielskiego do kuchni. Możesz również poprosić, żeby przygotowali zdjęcie z wnętrza lodówki (bardzo lubię wspomagać się zdjęciami, zrobiłam tak na lekcji o Future Simple, sprawdź TU). Uczniowie wypełniają pierwszą tabelkę z karty pracy zgodnie ze stanem faktycznym w swojej kuchni. W zadaniu drugim muszą dokończyć zdania. Każde z nich ma już jakieś określenie ilości (much, many, any, few) albo inny element, który pozwoli nam spradzwić czy uczniowie wiedzą jak tworzyć zdania z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Jeśli tylko macie możliwość podzielenia uczniów na pokoje (np. w zoom jest opcja breakout rooms) gorąco polecam Wam zadanie nr 3, w którym uczniowie uzupełniają ankietę i przeprowadzają ją ze swoimi kolegami. Macie moją pełną zgodę na wykorzystanie tych materiałów np w liveworksheets albo przez wstawienie jako grafiki do prezentacji google czy jamboard – na końcu wpisu znajdziecie link do materiałów zarówno w formacie pdf jak i png.
Lodówko, przemów!
Kilka lat temu, na jednym z kursów online w ramach programu etwinning, odkryłam aplikację ChatterPix. Wtedy była dla większości moich uczniów niedostępna, bo wymagała systemu IOS. Wielka była moja radość, kiedy okazało się, że aplikacja jest też dostępna na Androida! Tu cudowne narzędzie pomoże Wam zachęcić Waszych uczniów do mówienia i używania poznanych struktur w produkcji, a stwarzanie takiej SZANSY to moim zdaniem jest NAJWAŻNIEJSZY ASPEKT w budowaniu kompetencji komunikacyjnych (o speakingu, tym razem dla uczniów klas 1-3 więcej TU).
Poniżej krótka foto instrukcja jak korzystać z ChatterKid. Moi uczniowie baaaardzo polubili pracę z ChatterKid, dlatego nie zamierzam ograniczać się do lodówki! Będę prosiła ich tez o gadające zdjęcie biurka, pokoju, szafy, tornistra i talerza!




Karty pracy do raportu z lodówki możecie pobrać poniżej.
Aktywności, które Wam przed chwilą pokazałam przeprowadziłam jako podsumowanie tematu o jedzeniu oraz rzeczownikach policzalnych i niepoliczalnych. Wprowadzając ten temat korzystałam z online&offline pack FOOD countable&uncountable. Do środy 27.01.2021 ten właśnie pack jest w promocyjnej cenie.
Dorota, jak zwykle, inspirujesz. Tak proste i banalne, a jak potrafi ożywić lekcję i nadać jej sens. Dziękuję. Trochę przerobię i wykorzystam na niemieckim 🙂
Danke!