fbpx

Wyobraź sobie, że urządzasz mieszkanie. Meble, kolory, płytki, lampy i dodatki już są, czas pomyśleć o sprzętach. Uważnie przeglądasz ofertę, czytasz opinie, porównujesz parametry i wreszcie wybierasz pralkę, lodówkę i piekarnik. Ale czy tyle samo uwagi poświęcasz gdy szukasz suszarki do włosów, blendera i żelazka? I czy tak samo nie jest z gramatyką? Poświęcamy sporo uwagi  to be, potem czasom i kolejnym “dużym” zagadnieniom, a te “małe” spychamy trochę na boczny tor. Problem polega również na tym, że znajdziemy sporo pomysłów, inspiracji i materiałów dotyczących “dużej gramatyki”, a ta “mniejsza” wcale nie jest łatwiejsza i również wymaga odpowiedniego wprowadzenia, dużej ilości automatyzacji i recyklingu. Dzisiaj chcę Wam pokazać moje materiały KROK po KROKU na possessives, demostratives i czasownik have got. Chcę Wam się też przyznać, że na początku mojej nauczycielskiej drogi nie przykładałam się do “małej” gramatyki. “Ja” w tamtym czasie bardzo potrzebowałam takich materiałów i takich wskazówek jakie są zawarte w tym wpisie, a że nigdzie ich nie znalazłam, pomyślałam, że stworzę je sama. Teraz już wiem, że tak jak nie będzie dobrze i komfortowo w mieszkaniu z kiepsko dobranym agd, tak samo nasi uczniowie nie będą się efektywnie posługiwać językiem bez znajomości i automatyzacji „małej gramatyki”.

SŁOWNICTWO na start!

Będzie o przedmiotach codziennego użytku i ubraniach. Przy okazji powtórzymy a/an oraz różnicowanie pomiędzy słowami w liczbie pojedynczej i mnogiej (to samo ćwiczyliśmy już wprowadzając czasownik TO BE).  To naprawdę nie jest oczywiste, że okulary, spodnie i słuchawki są w liczbie mnogiej. “Proszę pani, ale tu są jedne słuchawki i jedne gacie” usłyszałam nie raz, Wy pewnie też. 

Przygotowałam planszę w taki sposób, żeby skorzystać z niej na zajęciach w klasie, online, ale również wtedy, kiedy pracuję hybrydowo. Obok każdej z ilustracji jest kółeczko. Osoby w klasie kładą tam guziczki, a te online zakolorowują kółeczka. Gramy w 3 in a row – uczniowie układają zdanie, jeśli jest poprawne, zakolorowują kółko na swój kolor / stawiają swój guzik, jeśli nie, nie mogą tego zrobić. Wygrywa osoba, która jako pierwsza ułoży pionową lub poziomą linię ze swojego koloru. Jest też druga możliwość, tym razem trzeba zakryć guziczkami / kółeczkami wszystkie elementy planszy. Tutaj możecie wprowadzić elementy rywalizacji i ustalić, że sprawdzamy czy szybciej pójdzie grupie w sali, czy uczniom na zoomie. Inne propozycji gier offline przeniesionych do offline są TU, wraz z darmowymi kartami EMOJI do pobrania.

DAAAALEKOOO i więcej liter

Zaimki wskazujące są do siebie bardzo podobne, a jeśli coś jest podobne to łatwo to pomylić. Pokazuję wtedy moim uczniom, że zarówno w słowie thAt jak i thOse mamy literki, które są też w słowie DALEKO. Dlatego właśnie tych dwóch słów używamy wtedy kiedy mówimy o przedmiocie znajdującym się od nas w pewnej odległości. Liczymy też literki, bo this/that to mniej liter, czyli słowa te używane są w liczbie pojedynczej, a these/those to więcej liter, więc liczba mnoga.

Nieocenione są też zadania na wordwall, mogę do nich często wracać w ramach powtórek, a krety to jedna z ulubionych gier moich uczniów, jestem więc niemal pewna, że w nią zagrają w domu. Jeśli jeszcze nie znasz wordwall, koniecznie zajrzyj TU!

DZIWNE ‘S

Zwykle przygotowuję dużą torbę. Wszyscy zamykamy oczy. Zwykle podchodzę pojedynczo do różnych osób w klasie, dotykam ich dłoni (to sygnał, że mogą otworzyć oczy) po czym każdy wrzuca do worka dwa przedmioty. Kiedy już otworzymy worek, zgadujemy do kogo należą te przedmioty i wprowadzam ‘s. W tym roku nie jest tak jak “zwykle” niestety. Wykorzystując to, że większość moich uczniów łączy się online, proszę ich o pokazywanie różnych codziennych przedmiotów, wspólnie opisujemy co to jest i do kogo należy używając ‘s. 

TWOJE, MOJE, JEJ

A ostatnie z małych zagadnień to possessive adjectives. Tutaj buduję na tym co uczniowie już znają, czyli na nazwach osób i czasowniku to be. Stworzyłam też bardzo łatwe typy zadań. Na te trudne i podchwytliwe jeszcze przyjdzie czas.

MOJA DUMA!

A z tych kart jestem meeeega duma. Jest ich sporo, ale nie po to, żeby skorzystać z wszystkich na jednej lekcji, tylko, żeby rozłożyć je w czasie. Ponadto, można wybierać co chcemy ćwiczyć, bo karty kumulują wszystkie małe “gramatyki”. 

HAVE GOT

A na koniec czasownik mieć, z wykorzystaniem tych samych słówek. I tutaj kolejny raz postawiłam na metodę krok po kroku. Na początek tylko have got (dodaję but oraz and), potem she/he oraz has got, a dopiero na koniec łącze użycie have lub has.

 

“Mała gramatyka” to część online&offline pack HAVE GOT, wcześniej pod nazwą APPEARANCE, w jego skład wchodzi zarówno część DRAKULA (opis wyglądu, czasownik have got) jak i te materiały, które opisałam w tym wpisie. Pamiętajcie, że wszystkie materiały są w wersji pdf do druku oraz w wersji prezentacji google do wyświetlania, idealnie na lekcję online lub hybrydową. Są też zadania wordwall, quizizz oraz quizlet. W promocyjnej cenie do poniedziałku włącznie. 

A klikając TUTAJ możesz pobrać flashcards MY THINGS and MY CLOTHES.