fbpx

Jest marzec 2020. W mediach coś tam przebąkują, że czeka nas lockdown. Myślę sobie wtedy po ciuchu: “Nieeee, no przecież szkół nie zamkną!” A tu bach! Wszystko przechodzi do onlajnu, lekcje z małymi dziećmi też. Biorę więc mój spis aktywności i zabaw (wtedy nie miał jeszcze takiej pięknej formy jak  teraz ebook w kursie SZAFA POMYSŁÓW) i zaznaczyłam te, które mogę zrobić na zoomie. Powstała całkiem spora lista, trzeba było ją przetestować i dostosować, ale udało się wypracować system pracy z dziećmi online. I kiedy myślałam już, że nic trudniejszego mnie nie spotka, wchodzi ona…. HYBRYDA!

Nie jest łatwo – prawda? Podzielność uwagi, reagowanie na potrzeby dzieci, które są zarówno w klasie jak i przed ekranami swoich komputerów jest mega wyczerpujące. Największym wyzwaniem były dla mnie aktywności na speaking. Na kilku pierwszych hybrydowych lekcjach proponowałam różne aktywności – dzieci w klasie grały np. to spiders&sweets z użyciem mini kart z aktualnego materiału, a dzieci online np. w SPOT IT. Ja wtedy brałam słuchawki do jednego ucha, i tak jednym uchem monitorowałam tych w klasie, a drugim tych online. NIE idźcie tą drogą! To był idiotyczny pomysł. Dlatego stwierdzam, że najlepsze rozwiązanie jest wtedy kiedy zarówno wszyscy gramy w to samo. Dlatego właśnie powstał ten wpis, film i plansze, którymi chcę się z Wami podzielić. A jeśli nie masz ochoty czytać, na samym końcu jest też filmik z instrukcją. 

Plansza i guziczki

Potrzebne są plansze (czekają na Ciebie na końcu tego wpisu) i guziczki. Uczniowie pracują w parach, układają zdania z danym słowem, jeśli zdanie jest poprawne kładą guziczek swojego koloru na kółeczku obok obrazka. Ich zadaniem jest ułożenie lini trzech guziczków poziomo, pionowo lub po przekątnej, czyli tak zwane 4 in a row. Ćwiczymy też uważność i spostrzegawczość, bo jeśli widzimy, że osoba z którą pracujemy już prawie ułożyła trzyelementową linię – musimy ją zablokować! Jest też druga wersja tej aktywności, polega na zakryciu całej planszy –  uczniowie kolejno układają zdania z danym słowem i kładą guziczki tak długo, aż wszystkie kółeczka zostaną zasłonięte.

Plansza i kolorowanie

Uczniowie online robią dokładnie to samo, tylko, że zamiast guziczków używają funkcji kolorowania w ZOOM. Ustalam kolor dla każdego z uczniów, po każdym prawidłowym zdaniu mogą zamalować kółeczko swoim kolorem aż do uzyskania trzechlub czterech elementów w lini poziomej, pionowej lub po przekątnej.

PLANSZE do POBRANIA

Przygotowałam dla Was 9 plansz tematycznych. Jeśli masz ochotę z nich skorzystać, zostaw swój adres email w formularzu poniżej, a plansze pofruną na Twoją skrzynkę email.

.

A wiecie co jest najlepsze w materiałach, które są wyłącznie obrazkowe? To, że możecie je wykorzystać do nieskończonej ilości tematów. Weźmy na przykład tę, gdzie są nazwy codziennych czynności – można przećwiczyć zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasie Present Simple w różnych osobach, można powiedzieć co dziewczynka o wymyślonym przez nas imieniu robi każdego dnia (a jak dopiszemy godziny to poćwiczymy jeszcze jeden element), a potem ten sam plik bierzemy do starszaków i ćwiczymy Present Perfect wraz z yet/already. As simple as that! Dlatego plansze stanowią obowiązkowy element online&offline PACKs, których w moim sklepie jest już 10! O pomysłach na plansze i grafiki możesz przeczytać TU, TU i TU).