fbpx

Straszne historie, nawiedzony dom, ciemna noc i zombie. Szukając inspiracji jak ciekawie wprowadzić czas Past Continuous, w Pintereście pojawiały się w większości mroczne klimaty. Początkowo myślałam, że pójdę tym tropem, jednak bardzo szybko stwierdziłam, że to nie to. W sytuacjach gdy nie wiem co dalej, generuję sobie listę wielu pytań (mam tak po przeczytaniu książki “Myślenie pytaniami”, polecam!).
Co mają osiągnąć moi uczniowie?
Czy ten temat na pewno wymaga stworzenia nowych materiałów?
Czy Past Continuous to wyłącznie straszne historie dziejące się pod osłoną nocy?
Na jakiej umiejętności chcę się skupić najbardziej?
Jaki zakres leksykalny chcę utrwalić?
Z którymi grupami/klasami będę pracować z tym materiałem?
Co już potrafią moi uczniowie i z czym mogę to połączyć?
Jak najprościej wytłumaczyć użycie Past Continuous?

I tak oto przyszły do mnie odpowiedzi.
Tak! Ten temat wymaga stworzenia czegoś nowego i kompleksowego.
Uczniowie, którzy będą pracować z tym materiałem nie są już początkujący.
Znają już Past Simple, całkiem sporo czasowników nieregularnych i mają niezły zasób słownictwa.
I nie, nie będzie nawiedzonego domu i apokalipsy zombie.
Będzie o Busy Bree i Busy Berry, będzie kot, będzie mnóstwo materiału wspomagającego komunikację o różnych stopniu trudności i dla różnych osobowości (rym nie był celowy). 🙂
No to zaczynamy!

Co ma wspólnego kot i cyfra 4?

Kotka poznaliście już daaaawno temu (o TU). Kotek ma cztery nogi (i cztery konieczne elementy), które pomagają zapamiętać jak stworzyć zdanie w czasie Past Continuous. Pierwsza noga to osoba, druga to was/were, trzecia to czasownik a czwarta to końcówka +ing. Ćwiczymy formę, tworzymy zdania przeczące i pytające. Przy zdania pytających mówię, że kotek spadł (a jak wiadomo koty zawsze spadają na cztery nogi), poplątały mu się nóżki i pierwsza skrzyżowała się z drugą.

Nie zapominamy też o pisowni. Nasi uczniowie trochę o wyjątkach w pisowni już wiedzą, ale utrwaleń nigdy nie za wiele.

Karta pracy czy speaking?

Moim zdaniem wypełnianie kart pracy nie uczy języka. Zadania pisemne są potrzebne, ale czy na pewno każde musimy zrobić? Moi uczniowie w swoich zeszytach i książkach mają sporo celowo ominiętych ćwiczeń. I nie, nie dlatego, że nie zdążyliśmy “przerobić” ich na lekcji, tylko po prostu nie było potrzebny utrwalać danego zagadnienia na karcie pracy. Zestaw “What were you doing at this time yesterday?” da Waszym uczniom SZANSĘ. SZANSĘ do użycia poznanych struktur gramatycznych w komunikacji. SZANSĘ do wypróbowania nowo poznanych reguł w zadaniach konwersacyjnych. SZANSĘ do mówienia jak najczęściej!

Przygotowałam łącznie 96 kart gdzie uczniowie trenują zdania twierdzące i przeczące. Karty są na tyle małe, że można je łatwo wykorzystać do różnych stolikowych gier, na przykład three in a row, kółko krzyżyk albo można coś pod nimi schować. Często korzystam też z różnych zręcznościowych gier. Hitem jest krokodyl, angażuje dużych i małych a przy okazji niewiele kosztuje. Uczniowie biorą kartę, mówią zdanie i naciskają ząb. Jeśli nie zostaną ugryzieni przez krokodyla, zabierają kartę i jest to ich “punkt”. Jeśli jednak krokodyl ugryzie ich palec, nie zdobywają punktu, a karta wraca do stosiku kart.

Uwielbiam zadania w których “stara” wiedza łączy się z nową. Dlatego w zestawie kart znajdziecie również słownictwo, które wcześniej pojawiło się w online&offline packs Food, Past Simple regular, Past Simple irregular oraz Holidays & be going to.

Co jeszcze oznaczy 4?

4 bo 4 sytuacje w których używamy czasu Past Continuous. Analizujemy każdą z nich osobno, patrząc na przykładowe użycia. Pierwszy # to opis wydarzeń, które działy się w określonym momencie w przeszłości. Modelowe zdania znajdują się w prezentacji, a na kartach pracy dodatkowo utrwalamy  wskazywanie która godzina.

Jak wspomniałam we wstępie, uczniowie którzy pracują z tym materiałem nie są już początkujący. Przygotowałam więc trochę bardziej wymagające utrwalenie formy tego czasu. Zadaniem uczniów jest ułożenie zdań o Busy Bree z rzeczownikami zaczynającymi się na “b” oraz o Busy Berry z użyciem podanych czasowników, również na “b”.
# nr 2 to dwie czynności dziejące się równocześnie. Układamy zdania o Bea i Bella oraz przyglądamy się użyciu przecinka.

#3 to opis czynności, która została przerwana przez inną, ćwiczymy użycie when/while. 

Ostatni # to opis wydarzeń w tle.

Zadania na kartach pracy również oznaczone są za pomocą #. Ćwiczymy każdy aspekt użycia tego czasu oddzielnie, a na kartach pracy znajdziecie też jedno zadanie podsumowujące. 

Nie tylko Past Continuous

“Make connections to the prior knowledge as often as possible!” To zdanie przeczytałam ostatnio w książce Kate Jones “Love to teach”. Niby to takie oczywiste, a i tak zdarza mi się nie dostarczać moim uczniom tak wielu powtórek jakbym chciała. 

Pracując z tymi materiałami możecie być pewni, że utrwalenia Past Continuous i Past Simple będzie tu na pewno pod dostatkiem!

Let’s get BUSY!

Tytułowe “busy” ozacza coś jeszcze. Mam zamiar sprawić, że moi uczniowie będą bardzo “busy” używając poznanych już czasów przeszłych w zadaniach na mówienie. Dzieci z którymi pracujemy są różne – jedne bardziej kreatywne, drugie mniej. Bywają takie, którym łatwo przychodzi wymyślanie odpowiedzi na różne pytania i takie, które często nie wiedzą co powiedzieć. Dlatego przygotowałam materiały tak, żeby zaadresować potrzeby oraz możliwości zarówno jednych jak i drugich.

Cover&say

“Cover and say” to zabawa, która dzieje się w parach. Osoba A pokazuje osobie B obrazek przez 10-15 sekund, następnie go zasłania (uczeń można ukryć kartę np. za swoim zeszytem/książką, albo skorzystać z dołączonego tła). Następnie osoba A zadaje pytania, na które osoba B musi udzielić precyzyjnych odpowiedzi na podstawie zapamiętanych informacji.

Why didn’t you…?

Tutaj zadaniem uczniów jest uzasadnienie dlaczego NIE wykonali czynności, o której mowa w pytaniu. Jeśli Wasi uczniowie należą do tych bardziej twórczych, możecie ich poprosić aby w swoich uzasadnieniach zawarli  słowa zapisane jasnym kolorem na dole karty.

Explain WHY!

Czytając zdania na poszczególnych kartach uczniowie dowiadują się, że przytrafiła im się jakaś dziwna lub zawstydzająca sytuacja. Ich zadaniem jest wytłumaczenie dlaczego tak się stało. 

Story time!

Ostatnie zadanie wymaga tworzenia najdłuższych wypowiedzi. Uczniowie otrzymują kartę gdzie zapisane jest, które ma rozpocząć historyjkę. W swojej opowieści mają zawrzeć słowa z karty, zarówno te w postaci wyrazów jak i te z grafik.

Czy będzie Genially?

Oczywiście, już jest! 🙂 A najfajniejsze jest to, że prezentacja prowadzi nas po materiałach krok po kroku, zobaczcie sami 🙂 

Materiały zawarte w tym wpisie pochodzą z online&offline pack Past Continuous dostępnego TU