fbpx

Puk, puk, puk. Wiecie kto puka? To wakacje! Tak, wiem, w tej dziwnej rzeczywistości trudno się połapać, poniedziałek myli się z środą, a maj z czerwcem, ale tak! Za miesiąc z hakiem rozpoczniemy wakacje. I choć wszyscy jesteśmy już bardzo zmęczeni (i my i nasi uczniowie) to przyznam Wam się, że u mnie zmęczenie miesza się z ekscytacją, bo….uwielbiam majowe i czerwcowe zajęcia. Wtedy też robimy duuuuuże powtórki, a zajęcia powtórkowej (i powtórki w ogóle) to chyba jedna z moich ulubionych części zajęć. Mam dla Was dzisiaj kilka sposobów na low-prep, szybkie, uniwersalne sposoby na powtórki kumulatywne. Pokażę Wam też dzisiaj materiał, z którego skorzystam utrwalając najbardziej postawowe struktury, które wprowadzałam w tym roku w moich 3 i 4 klasach. Będzie to czasownik be, can, have oraz Present Simple. A to wszystko w materiale o zwierzętach. Oprócz „standardowych zadań, kart pracy, przeczeń i pytań są też gry i zabawy, bo fun jest zawsze wskazany, a tak „końcówce” jest wręcz konieczny!

Materiał, który przygotowałam sobie o zwierzętach zdecydowanie należy do powtórek kumulatywnych. Kumulatywne, jak sama nazwa wskazuje to takie, które „kumulują”, czyli łączą w jednym materiale lub jednej aktywności materiał wprowadzony wcześniej. I tak jest tutaj. Oprócz wspomnianych powyżej struktur gramatycznych jest też sporo słownictwa – nazw zwierząt, części ciała, ich pożywienie i miejsce zamieszkania. Jest też utrwalenie liczby mnogiej i zasad jej tworzenia. Zastosowałam też kilka uniwersalnych pomysłów, dzięki którym możecie stworzyć szybkie aktywności powtórkowe, oczywiście kumulatywne!

Tłumaczenia polsko-obce


Celowo napisałam polsko-obce bo to zadanie, które oczywiście możecie dostosować do każdego języka, którego uczycie. Jest też łatwe i szybkie w przygotowaniu, bo wystarczy otworzyć prezentacje google lub dowolny edytor tekstu i wpisać tekst. Zadanie polega na przygotowaniu zdań, w których część wyrazów będzie po polsku, a część po angielsku. Zadaniem dzieci jest odczytanie zdania po angielsku, co oznacza, że muszą niejako tłumaczyć symultanicznie, co nie zawsze jest łatwym zadaniem, choć tak mogłoby się wydawać. Osobiście lubię wprowadzać elementy tłumaczenia zdań nawet na zajęciach z dziećmi. Doskonale zdaję sobie sprawę, że to typ zadań, które spotykacie ucząc raczej „starszyznę”. I ja stosowałam je niezbyt często z maluchami. Ale bardzo je polubiłam. Pomagają moim uczniom zobaczyć co już potrafią powiedzieć po angielsku, to super feedback na koniec zajęć lub danego tematu.

Narysuj tekst

Kolejne bardzo proste zadanie (te najprostsze są najfajniejsze, prawda?). Polega na przygotowaniu krótkiego tekstu. Może to być opis domu, pokoju, zwierzątka, wyglądu twarzy, opisu potworka, produktów na talerzu lub w koszu piknikowym, produktów w koszyku na zakupy lub projekt T-shirtu. Dodatkowo przygotowuję sobie „klucz odpowiedzi”, czyli rysunek wykonany przeze mnie. Udostępniam go swoim uczniom, aby mogli od razu wyświetlić sobie rozwiązanie. 

Kilka uwag technicznych: rysunek przygotowuję na darmowej stronie AutoDraw. Wrzucam na dysk google, generuję link do udostępnienia. Link jest bardzo długi, więc albo przerabiam go na kod qr albo skracam na darmowej stronie www.bitly.com. Jeśli wiesz jak to zrobić, omiń kilka następnych grafik. 

W warunkach zajęć online przeprowadziłam podobne zadanie na pracując na zoom. Przygotowałam sobie rysunek (odręczny, pokazałam go potem w kamerze) i przedyktowałam swojej grupie. Whiteboard podzieliłam na 4 części, każda została podpisana pierwszą literą imienia dziecka. Zadania tak „chwyciło”, że robimy je co lekcję. Z tą zmianą, że to uczniowie przygotowują rysunek i dyktują sobie nawzajem. 

Kropki dobre na wszytko

Od kropki tak naprawdę wszystko się zaczęło. Nigdy nie pomyślałabym o sobie, jako o kimś, kto może dzielić się pomysłami, materiałami i inspiracjami, gdyby nie Akademia Trenera w DOS-eltea oraz geeeeeeeeenialna grupa wsparcia w postaci dziewczyn z 5n5 (Kasi, Kasi, Kasi i Oli). Znamy się od 2 lat, a rozmawiamy ze sobą CODZIENNIE, prawda dziewczyny? To właśnie podczas akademii pracowałam nad swoją pierwszą sesją ever, a dotyczyły ona właśnie kropki. Webinarium o kropce właśnie możecie wciąż zobaczyć TU. Do tej aktywności potrzebna jest tabela, w tabelę wpisujemy różne słowa, a kropkami oznaczamy kategorie. Zadaniem uczniów jest postawić kropkę w odpowiednim kolorze przy każdym ze słówek. 

Mam dla Was szablony do kropkowych zadań. Plik jest w formacie png, możecie go więc wgrać do canvy albo wstawić grafikę do prezentacji google i w kratkach zapisać słowa, które będziesz powtarzać. 

Guess who w wersji online&offline

Rzadko korzystam z gotowych gier planszowych (a dlaczego pisałam tu), ale grę „Zgadnij kto to” bardzo lubię. Generuje dużo produkcji, ćwiczy zadawanie pytań i wymusza myślenie. Zrobiłam więc zobie „Guess Who” w wersji  planszy, która zadziała zarówno online jak i offline. W warunkach klasowych gra wygląda tak, że jedna osoba z grupy/pary losuje sobie nazwę zwierzątka. Pozostali zadają jej pytania, mają ich 10. Za każdym razem kiedy pada pytanie kładziemy guziczek na odpowiedni numerek. Online (pracuję w zoom) jest podobnie. Wysyłam w wiadomości prywatnej do jednej osoby z grupy nazwę zwierzątka. Pozostali zadają pytania i skreślają numerki od 1-10. Dodatkowo korzystając w funkcji stamp, zaznaczamy tick/cross, żeby na pewno nie padło pytanie o to samo. 

Szukaj analogii!

Zauważanie zasad, analogii, szukanie podobieństw, przeciwieństw i ogólna analiza materiału, którego się uczymy znacznie wpływa na ślad pamięciowy i efektywność pracy. Dlatego staram się proponować sporo aktywności, które będą zmuszały do myślenia, przetwarzania i analizowania. Oto kilka z nich.

 

What do they have in common?

Kolejne bardzo proste zadanie polegające na szukaniu podobieństw i różnic. W warunkach klasowych po prostu pokazałabym dwa obrazki, albo poprosiła uczniów o wylosowanie dwóch kart obrazkowych, a na lekcje online przygotowałam sobie planszę. 

Kodowane opisy

To jest prawdziwy challenge! Zadaniem uczniów jest przygotowanie opisu zwierzątka zawierającego informacje wyrażone ikonami w każdym z pasków. Wyjaśnię Wam na przykładzie LWA. Pierwszym krokiem jest ustalenie czy będziemy mówić o liczbie pojedynczej czy mnogiej – jest jeden lew, więc tu będzie pojedyncza. Następnie patrzymy na słowa i grafiki i zastanawiamy się jakiego czasownika użyć (be /have / can / eat / live). Ale to nie wszystko, bo trzeba jeszcze sprawdzić czy zdanie ma być twierdzące czy przeczące, inaczej rzecz ujmując, czy naprawdę opisuje lwa czy może jest fałszywą informacją. 

Jest odpowiedź, a gdzie pytanie?

 A to drugie zadanie, zdecydowanie należące do tych wymagających. Uczniowie widzą grafikę, weźmy ośmiornicę na przykład. Obok ośmiornicy mamy wypisane czasowniki wraz z oznaczeniami tick/cross. Zadaniem uczniów jest tak zadać pytania, aby zawierały dany czasownik, a odpowiedź na nie była zgodna z symbolami. W przypadku ośmiornicy byłoby to np. Does an octopus eat mieat? Does the octopus live in water? Has an octopus got a big head? Is an actopus big? Can an octopus swim? Oczywiście znowu trzeba wziąć pod uwagę liczbę mnogą lub pojedyncza.

To wszystko na dziś! Dajcie znać w komentarzu o Waszych ulubionych sposobach na powtórki, nie koniecznie kumulatywne i pamiętajcie, że #powtórkimająmoc! 

 

 

Przedstawione powyżej materiały zawarte są w online&offline pack ANIMALS.