fbpx

To będzie prawdziwy atak! Będziemy walczyć o większy zakres słownictwa naszych małych uczniów! Osaczymy gramatyczne struktury tak, żeby dzieci z klas 1-3 mogły je z powodzeniem stosować! Będziemy wkraczać do świata dialogów, zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. A to wszystko z pomocą Maxa i jego przyjaciół potworów. Gotowi na atak? 

Na początek jednak małe wyjaśnienie. Minipack MONSTERS to pierwszy #minipack, o którym tutaj piszę. Niech Was jednak nie zmyli #mini w nazwie, bo tak naprawdę ilość materiałów, struktur, zadań interaktywnych i pomysłów na speaking oraz pracę z kartami obrazkowymi zawartych w tym paku jest ogromna. Przyjęłam nazwę #mini, żeby odróżnić zestawy materiałów dla dzieci przedszkolnych i klas 1-3 oraz tych dla starszych uczniów, te drugie znajdziecie TU.

Teraz mogę przejść do konkretów!

 

Zaczynamy od etapu O!

Każdy mini pack będzie zawierał materiały na kilku poziomach, a zaczynamy od poziomu 0, czyli od pracy z przedszkolakami! Poziom 0 sprawdzi się u sześciolatków, a nawet w grupach młodszych uczniów. Zaczynamy  oczywiście od wprowadzenia słownictwa, pamiętając o tym, żeby nie uczyć słów w izolacji. Nie wprowadzamy więc “head” tylko “This is my head”,  ani “fingers” tylko “I have got fingers”.  W pracy z maluchami zawsze przydają się piosenki, podrzucam Wam moje ulubione o potworach TU, TU i TU oraz TEN krótki filmik z rysowaniem maski potwora od WOW English TV.

 

Speaking to najlepszy sposób na utrwalenie słownictwa!

Duże i małe karty obrazkowe to najbardziej uniwersalne pomoce dydaktyczne na zajęciach z małymi dziećmi. Szczególnie warto wykorzystać je do gier i zabaw, które pozwolą utrwalić poznane słownictwo i struktury w mówieniu.  Warto też spróbować wprowadzać pracę w parach i małych grupach zaczynając już właśnie od przedszkolaków. Zasady muszą być bardzo proste. Na tyle proste, że nauczyciel nie musi podawać instrukcji ustnie, a zamiast tego może je pokazać bez użycia języka polskiego, inaczej mówiąc “zamodelować”. Jedną z takich aktywności jest “In order, please!”. Potrzebujemy dwa zestawy tych samych kart. Uczniowie pracują w parach, siadają plecami do siebie lub zasłaniają się tornistrem 🙂 Jedna osoba układa karty w kolejności, którą następnie musi przekazać drugiej osobie. Następnie uczniowie sprawdzają, czy udało im się zachować taką samą kolejność. Małe karty obrazkowe możecie też wykorzystać do innych gier, o których wspominałam już na blogu, np. TYCH oraz TYCH

Czy karty pracy w grupach przedszkolnych mają sens?

Mają! Ale moim zdaniem nie wszystkie. Bywa, że kolorowanie niewiele wnosi,  a łączenie obrazka z napisem można zrealizować na podłodze albo na tablicy interaktywnej, szkoda więc papieru i tuszu na takie zadania. Najbardziej lubię zadania, które łączą kilka zakresów słownictwa (dlatego w ćwiczeniu nr 1 mamy kolory, liczebniki i części ciała) oraz te na czytanie i czytanie globalne. Zadanie nr 3 może być za trudne dla 5 latków, wtedy z zadania na czytanie powstaje zadanie na słuchanie, bo to nauczyciel czyta opis potworka.

Czas na zasady!

Poziom 1 zwykle realizuję z pierwszakami. Do zestawu z poziomu 0 dokładam trochę nowego słownictwa oraz zasadę kolejności “number, colour, body part”.

W kartach pracy jest też proste czytanie i pierwsze próby zapisu nowych słów.

Robi się coraz trudniej!

Poziom 2 to kolejne nowe słówka i kolejne nowe zasady. Powoli, nieśpiesznie i bez oczekiwań wprowadzam nieregularną liczbę mnogą rzeczowników oraz przedimki. Dlaczego bez oczekiwań? Bo Wasi uczniowie wcale nie muszą tego umieć po pierwszej, ani nawet piątej lekcji. Nauka języka to proces (pisałam o tym TU). Proces, w którym zasady gramatyczne utrwalane są w różnym, indywidualnym tempie. Naszym zdaniem jest przypominanie tych zasad, pokazywanie ich w różnych kontekstach i częste powtórki. 

Prezentacja genially dołączona do paku MONSTERS jest idealna do wspomnianych wcześniej powtórek. Prezentacja, oprócz tego, że prowadzi Cię krok po kroku po kolejnych zadaniach i zagadnieniach, to dodatkowo jeszcze zawiera mnóstwo interaktywnych planszy, które ćwiczą wszystkie wprowadzane zasady gramatyczne. 

Na moich lekcjach zwykle wygląda to tak, że zadania genially oraz na wordwall robimy razem w klasie – wtedy mam możliwość monitorowania pracy uczniów, widzę gdzie popełniają błędy i nad czym musze skupić się najbadziej. Z kartą pracy jest inaczej. Karta pracy to zwykle przestrzeń do samodzielnej pracy uczniów. W klasie robimy jeden lub dwa przykłady, a resztę zostawiam uczniom jako praca domowa. Zdecydowanie wolę wykorzystać czas na speaking oraz interakcję, ale o tym już za moment. 

Nie ma na co czekać!

Kiedy byłam jeszcze początkującym nauczycielem, nie ruszałam tematów gramatycznych z małymi dziećmi. Wynikało to z mojego błędnego przekonania, że gramatyka jest dopiero w czwartej klasie. Teraz już wiem, że nie ma konieczności czekać do jakiejś magicznej granicy ukończenia tej czy innej klasy. Zagadnienia gramatyczne, o ile dobrze przygotowane, wprowadzone w kontekście, z dużą ilością przykładów, w zabawie, grach i z dużą ilością koloru jak widać na powyższych przykładach. Jest więc have got / has got oraz his/her.

Dialogi, pytania i odpowiedzi

Pracując z poziomem 1 i 2 Wasi uczniowie świetnie opanują sporą porcję słownictwa i struktur gramatycznych. Poziom 3 przynosi nam jeszcze pracę z pytaniami i dialogami.  

Poziom 3 to też więcej samodzielnego pisania w kartach pracy. Podobnie jak w poprzednich poziomach, zadania z karty pracy zaczynam na lekcji, a zadaniem uczniów jest dokończyć je samodzielnie. 

Minimum materiałów = maksimum mówienia!

Jedna plansza i 24 karty z małymi potworkami da Wam ogromne możliwości. O tym, że kocham plansze pisałam nie raz, szczególnie polecam Wam TEN wpis gdzie możecie pobrać ebooka z 17 pomysłami jak pracować z planszą. Każdy z nich sprawdzi się w pracy z małymi dziećmi, więc pozwólcie, że nie będę ich tu przytaczać po raz kolejny. Ważne jest, że takie karty pozwolą Wam przećwiczyć każdą wprowadzoną tu strukturę, od This is i I have got do this/these/his i her. 

Genialne genially!

Genially daje genialne możliwości! Tu wszystko jest pod jednym kliknięciem! Wszystkie flashcards, plansze ze słownictwem, interaktywne plansze do modelowania struktur gramatycznych, dodatkowe plansze na speaking (What’s missing? Cover it all! Move and describe! Tic Tac Toe), osadzone zadania interaktywne, osadzone karty pracy i oczywiście quizlet. Czego chcieć więcej? 🙂

Minipack MONSTERS znajdziecie TU, a poniżej możecie odebrać swój prezent. Mam dla Was mini karty obrazkowe z nazwami części ciała potworków. Małe karty obrazkowe wraz z pomysłami na wykorzystanie takich małych grafik, które możecie pobrać w TYM ebooku dają Wam mnóstwo możliwości na gry, zabawy, aktywności w parach, a przede wszystkim dużą dawkę speaking! Karty możecie pobrać TU.

To pierwszy #minipack, który pojawił się w sklepie. Kolejne są w planach, ale Wasz feedback będzie nieoceniony! Cokolwiek chcecie mi powiedzieć o paku MONSTERS – będę bardzwo wdzięczna!