fbpx

Niby nie powinno się generalizować, ale zaryzykuję! Czy znacie dziecko, które nie lubi LEGO? Albo takie, które o LEGO nigdy nie słyszało? Bo ja NIE! Wszyscy moi uczniowie, kiedy usłyszeli, że na kolejną lekcję mogą przynieść swoje ulubione figurki LEGO byli zachwyceni! Moje dzieci uwielbiają lego i “zamawiają” kolejne zestawy od Mikołaja, Zajączka i na urodziny. Jest jednak jedna rzecz, za którą nie lubię LEGO (zdradzę Wam pod koniec wpisu), ale dzisiaj nie o tym. Dzisiaj zabieramy figurki LEGO, pojedyncze klocki, plastikowe kubeczki i do dzieła!

Jak zacząć?

Jeśli masz mój kurs online #szafapomysłów to wiesz, że uwielbiam GONG. Gong to rodzaj krótkiej, lekcyjnej aktywności, która wprowadza nas w temat. GONG jest tajemniczy, nieprzewidywalny i ma za zadanie rozbudzić dziecięcą ciekawość, w przeciwieństwie do frazy “Dzień dobry dzieci, dzisiaj będziemy nazywać pomieszczenia w domu, zapiszcie temat w zeszycie”. Przyznajcie sami, że nie brzmi to intrygująco, prawda? 
Temat o domu rozpoczynam od białej kartki A4. Dzieci kolejno wykonują razem ze mną instrukcje, i tak powstaje papierowy domek. Następnie za pomocą kart obrazkowych wprowadzam nazwy pomieszczeń, a dzieci przyklejają podpisują pomieszczenia lub przyklejają mini karty obrazkowe do pomieszczeń w swoim papierowym domku. I już tu po raz pierwszy do gry wchodzi LEGO. Biorę jednego ludzika, zasłaniam się przed dziećmi, a ich zadaniem jest odgadnąć gdzie mój ludzik się schował. Pytają mnie więc: Is it (she lub he, w zależności od ćwiczonych struktur) in the kitchen? Is it in the bathroom? i tak dalej. Później tą samą aktywność wykonują w grupach, a następnie w parach.

Pisownię, a właściwie odwzorowywanie ćwiczymy też  poprzez układanie “legowych” literek w genially. 

LEGO dyktando

Często wykorzystuję też motyw domku jako szablon do dyktanda obrazkowego. Dzieci otrzymują szablon i pracują w parach. Osoba A układa w pokojach różne klocki, następnie opowiada osobie B co w poszczególnych pokojach się chowa. I tutaj mamy kilka możliwości. Ja wykorzystałam moje LEGO, które ma już prawie 30 lat! Potrzebne są dwa identyczne zestawy, wcześniej utrwaliłam słowa thin/thick, dot (dzieci mówiły ile kropek mają poszczególne klocki) oraz window. Jeśli nie mamy do dyspozycji klocków, możemy wydrukować kolorowe lego głowy. Opcją trzecią jest rysowanie różnych przedmiotów w pokojach, co daje świetną możliwością powtórki. Tutaj zwykle powtarzamy owoce, przybory szkolne i kształty. Moje szablony laminuję i do rysowania używamy suchościeralnych mazaków. 

Czas na meble!

Bo czym byłby dom bez mebli, prawda? Do mebli dokładam oczywiście there is/there are i znów wykorzystuję lego. Tym razem bez udziału figurek budujemy zdania z klocków. Wielokrotnie widziałam na różnych nauczycielskich grupach aktywności polegające na zapisywaniu i naklejaniu na klocki lego różnych słów i liter, z których później uczniowie budowali zdania. Zamysł jest super, ale jak dla mnie zbyt czaso i “klocko” chłonny – musiałabym mieć ich naprawdę sporo, żeby efektywnie pracować z całą grupą. Moje budowania zdań przełożyłam więc na wirtualne klocki, w genially oczywiście! I tak ćwiczymy zdania twierdzące, przeczące, pytające oraz użycie a/an, dodatkowy żółty klocek z napisem “check” wyświetla prawidłowe zdania. 

Ale uczymy się też “standardowo”, czyli na planszach. Uwielbiam je (pisałam o tym TU oraz mówiłam na webinarium TU). Od jakiegoś czasu tak planuję rozkład elementów na planszach, żeby można było bez dodatkowego drukowania zagrać w 3 in a row, kółko krzyżyk lub What’s missing? 

Gdzie jeszcze można schować LEGO? 

Pod kubeczkiem! Kubeczki to moja wieeeeelka miłość, często nimi kodujemy, tak jak np TU lub gramy w BINGO. Kubeczki okazały się też cudowną pomocą przy wprowadzaniu przyimków miejsca. Każde dziecko otrzymało ode mnie dwa kubeczki i umieszczało swojego ludzika w odpowiednim położeniu względem kubeczka. Dobrze jest wspomóc się piosenkami, ja mam swoje trzy ulubione, tutaj link do pierwszej, drugiej a tu trzeciej, wszystkie od Maple Leaf Learning. Karty obrazkowe za pomocą których wprowadzam i utrwalam przyimki miejsca są oczywiście…z LEGO! 

Jedna plansza a tyyyyle możliwości!

Kiedy Agnieszka z eduNOTATKI wrzuciła na swój fanpage takie grafiki (link TU), od razu wiedziałam, że muszę mieć takie dostosowane do słownictwa, które wprowadzam. A, że z Agnieszką współpracuje się fantastycznie, od razu naszkicowała mi to czego potrzebowałam. Uczniowie pracują w parach, ale nie widzą swoich biurek, muszą więc się czymś zasłonić. Mają przed sobą takie same plansze, osoba A układa element (tu znowu wykorzystuję moje trzydziestoletnie lego), B słucha i układa elementy według usłyszanego opisu, potem następuje zmiana.

LEGO karty na spostrzegawczość

Wykonane przez Agnieszkę grafiki wykorzystałam również do stworzenia kart do bardzo prostej, a zarazem bardzo angażującej gry. Pokazuję kartę na 10 sekund, następnie zasłaniam ją i tworzę zdania, które są prawdziwe lub nie. Zadaniem uczniów jest zareagować na prawdziwe/fałszywe zdaniem ustalonym gestem, np na fałsz ustalamy “freeze” a na prawdziwe zdania reagują np sekwencją ruchów: clap / stand up / turn around / clap / sit down. Oczywiście wtedy kiedy zdanie jest fałszywe, proszę uczniów o wyjaśnienie dlaczego. W starszych klasach na tej samej zasadzie aktywność dzieje się również w parach. Karty możecie wykorzystać też do gier planszowych typu snakes and ladders (kiedy uczeń staje na danym polu, bierze jedną z kart, układa zdanie, jeśli jest prawidłowe może zostać na wyrzuconym polu, jeśli nie, musi się cofnąć), do gry angels, bombs and guns albo do aktywności, w których wystarczy coś pod daną kartę schować (instrukcja TU).

LEGO powtórki

Kolorowe “lego” głowy posłużą mi też do powtórek słownictwa z wcześniejszych działów. Wykorzystałam plansze dostępne bezpłatnie tutaj, uczniowie tworzyli zdania takie jak np tu: “Hi! I am a blue lego head, put me on a banana, please” albo “Hi, I am a purple lego and I I’ve got a schoolbag”

MINI, czyli dla najmłodszych

Materiały, które tutaj Wam pokazuję jako pierwsze mają w swoimi tytule MINI. MINI nie odnosi się do zawartości paku, ale do grupy wiekowej, dla której jest przygotowany. Zawarłam tutaj ćwiczenia i karty pracy, z których możecie skorzystać ucząc maluchy – jest zliczanie elementów, rysowanie według przeczytanego przez nauczyciela tekstu i czytanie globalne, idealne dla przedszkolaka i pierwszaka. 

GENIALLY dobre na wszystko!

Nie wiem czemu tak długo zwlekałam z nauczeniem się obsługi genially, bo jak sama nazwa wskazuje to jest geeeeeniaaaalna strona! W prezentacji zawarłam wszystkie materiały,które dostępne są w wersji pdf do druku, dodatkowe interaktywne ćwiczenia, gry, odpowiedzi do zadań, karty pracy linki do quizlet i wordwall oraz instrukcje dla nauczyciela. Zobaczcie sami!

Link zestawu online&offline HOUSE jest  TU.

A na koniec o jednej, jedynej sytuacji związanej z LEGO, której nie cierpię! Salon, wieczór, dzieci śpią, delikatna muzyka i książka, a kiedy wreszcie wstajesz z sofy i idziesz do łóżka spać pojawia się on! Klocek! Na dywanie! Na który oczywiście zawsze nadepnę gołą stopą. Znacie to?:)

Aaaaa, nie! Jeszcze jedno mam dla Was prezent! Klikając TU, możecie pobrać flashcards z przyimkami miejsca LEGO.
Udanej LEGO zabawy!